سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: شورای‌عالی رقابت در حالی افزایش قیمت خودرو را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده است که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اظهار بی‌اطلاعی از جزئیات مصوبه این شورا تنها بر حق قانونی همه نهادها ازجمله شورای‌رقابت برای تصمیم‌گیری و اظهارنظر درباره مسائل اقتصادی کشور تأکید کرده است.

pajouyan

از سوی دیگر محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت در واکنش به مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو با بیان اینکه نشستی در این‌باره با شورا نداشته است از این مصوبه اظهار بی‌اطلاعی کرده است. با دکتر جمشید پژویان، رئیس شورای‌رقابت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نتایج بررسی شورای‌ رقابت در مورد افزایش اخیر قیمت خودرو چه بوده است؟

شورای‌ رقابت پس از ارائه گزارش کار‌گروه تخصصی خودرو و ارائه مستندات لازم براساس بند پنج ماده 58قانون اصلاح اصل 44قانون اساسی و با توجه به آنکه قبلا این شورا بازار خودرو را براساس مصوبه دیگری بازاری بسیار متمرکز اعلام کرده بود، تشخیص داد که تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو نیز بر عهده این شورا بوده و هیچ نهاد یا مرجع دیگری حق تصمیم‌گیری در این زمینه را ندارد. بر این اساس هر نوع قیمت‌گذاری خودرو که بدون اطلاع و مصوبه شورای‌عالی رقابت صورت گیرد فاقد وجاهت قانونی است.

  • یعنی با این مصوبه، افزایش اخیر قیمت خودرو با تصویب شورای سیاستگذاری خودرو غیرقانونی است؟

با توجه به اینکه افزایش اخیر قیمت خودرو بدون اطلاع و اعلام نظر شورای‌عالی رقابت صورت گرفته از نظر این شورا این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است.

  • با این شرایط احتمال بازگشت افزایش اخیر قیمت خودرو تا چه حد است؟

شورای رقابت افزایش قیمت‌های اخیر خودرو را فاقد وجاهت قانونی دانسته وبر این اساس خودرو‌سازان باید ضمن بازگرداندن قیمت خودرو به قیمت‌های قبلی، درخواست قیمت‌های جدید را با دلایل مستند برای افزایش احتمالی قیمت خودرو به این شورا ارائه کنند تا پس از بررسی در کار‌گروه خودرو این شورا که از مدت‌ها قبل فعال شده دستورالعمل لازم را ارائه کنند که این دستورالعمل تنها منحصر به موضوع قیمت خودرو نخواهد بود بلکه سازوکارهای قانونی لازم را ارائه خواهد کرد که خودرو‌سازان می‌توانند با استناد به آن قیمت محصولات خود را تعیین و اعلام کنند.

  • نتایج بررسی شورا در مورد افزایش نرخ بلیت هواپیما چه بوده است؟

شورای‌ رقابت در نشست یکشنبه هفته جاری خود با حضور مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری شیوه افزایش نرخ بلیت هواپیما را بررسی و پس از تبادل اطلاعات مقرر شد تا کارگروهی این موضوع را بررسی کند تا مشخص شود که آیا بررسی این موضوع در چارچوب وظایف شورای‌عالی رقابت هست یا اینکه شورا وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.

  • اعلام نظر نهایی در مورد افزایش قیمت بلیت هواپیما تا چه زمانی خواهد بود؟

با توجه به امکانات حداقلی که مرکز ملی رقابت داشته و با بودجه تقریبا صفر و یکی دو نفر دانشجو به‌کار خود ادامه می‌دهد نمی‌توان زمان مشخصی را برای اعلام نظر در این زمینه اعلام کرد اما درصورتی که امکانات لازم تأمین شود نتایج این بررسی نیز هر چه زودتر اعلام خواهد شد.

کد خبر 191996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز