همشهری آنلاین: اقدام یکجانبه آمریکا در وتوی تصمیم کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در سال ۱۹۹۵ دریچه فرصتی که پس از چندین دهه برای ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بوجود آمده بود را بست و آمریکا باید به عنوان مسئول عواقب این امر شناخته شود.

سفیر و نماینده دایم ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتقاد از تصمیم یکجانبه امریکا برای تعویق برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای گفت: آمریکا کنفرانس هلسینکی برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را بخاطر تل آویو به گروگان گرفته است.

متن سخنرانی علی اصغر سلطانیه نماینده مقیم جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس در مورد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای که از سوی خبرگزاری ایلنا منتشر شده به این شرح است:

ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای ابتدا در سال ۱۹۷۴ از سوی ایران پیشنهاد شد. از آن زمان تمام کشورهای منطقه بویژه مصر خواستار تحقق این هدف گردیده و چندین قطعنامه نیز در این خصوص از سوی کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصویب رسیده است. بر اساس قطعنامه مصوب کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در سال ۱۹۹۵، تمدید نامحدود این معاهده مشروط به برداشتن گامهای فوری برای تحقق این امر گردید.

کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در سال ۲۰۱۰ اسناد پایانی خود شامل اقدامات مربوط به این موضوع را به اتفاق آرا به تصویب رساند. طبق بخش مربوط به این موضوع، «دبیر کل سازمان ملل متحد و بانیان قطعنامه سال ۱۹۹۵ در مشورت با کشورهای منطقه (خاورمیانه) کنفرانسی را در سال ۲۰۱۲ آغاز خواهند کرد».

کشور میزبان و تسهیل کنندگان کنفرانس قبلاً تعیین شده و مشورت‌های گسترده‌ای را بعمل آورده‌اند. بر اساس آخرین اطلاعات، همه سازمان‌های بین المللی ذیربط اسناد کنفرانس را آماده کرده و کشور میزبان و تسهیل کنندگان نیز آمادگی‌های لازم را کسب کرده‌اند. همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مشارکت فعال در این کنفرانس اعلام نموده‌اند. اما همانطور که می‌دانید امریکا بطور یکجانبه اعلام کرده است که این کنفرانس باید به تعویق افتد.

تصمیم اجماعی سال ۲۰۱۰ به دبیر کل سازمان ملل و بانیان قطعنامه مصوب سال ۱۹۹۵ فقط این اختیار را داده است که کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را در تاریخ معین یعنی سال ۲۰۱۲ آغاز نماید. هیچ اختیاری برای تعویق کنفرانس وجود ندارد.

این اقدام یکجانبه به منزله عدم پایبندی به تعهدات ناشی از تصمیم معاهده عدم اشاعه و نادیده گرفتن آشکار همه کشورهای عضو این معاهده و یک عقب نشینی جدی برای رژیم عدم اشاعه محسوب می‌شود. آمریکا کنفرانس هلسینکی برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را بخاطر تل آویو به گروگان گرفته است. این امر نشانی صریح است که لابی‌های صهیونیستی بر تصمیم گیران آمریکایی آنچنان نفوذی دارند که نه تنها اعتبار دولت آمریکا را مخدوش می‌سازد بلکه آمریکا را وادار به مقابله با همه کشورهای خاورمیانه و تمام اعضای معاهده عدم اشاعه می‌نماید، با توجه به اینکه همه اعضای معاهده شامل اتحادیه اروپا که متحد نزدیک آمریکا می‌باشند از برگزاری این کنفرانس در هلسینکی در دسامبر ۲۰۱۲ حمایت کرده‌اند.

آقای رئیس،

خاورمیانه در نتیجه سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل و نقض مستمر حقوق بین الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط این رژیم با بی‌ثباتی و نا‌امنی جدی مواجه است. در حقیقت تفکر صهیونیستی با تکیه بر اشغالگری، تهدیدی علیه صلح و امنیت خاورمیانه و کل جهان می‌باشد.

آقای رئیس،

اقدام یکجانبه آمریکا در وتوی تصمیم کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در سال ۱۹۹۵ دریچه فرصتی که پس از چندین دهه برای ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بوجود آمده بود را بست و آمریکا باید به عنوان مسئول عواقب این امر شناخته شود.

کد خبر 192863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز