همشهری آنلاین: نخست وزیر پیشین تایلند در صورت تایید اتهام به قتل به اعدام محکوم خواهد شد. مسئولان تایلندی درصدد پیگیری اتهام قتل علیه آبهیسیت وجاجیوا، نخست وزیر پیشین و معاونش به خاطر سرکوب اعتراض‌های ضد دولتی در سال 2012 هستند.

آبهیسیت

اعتراض‌ها و سرکوب آن سال بیش از 90 کشته و هزار و 800 مجروح در بدترین خشونت سیاسی چندین دهه برجای گذاشت.

طرفداران حزب دموکراتیک آبهیسیت، که در انتخابات سال گذشته شکست خورد و "پیراهن سرخ"‌های طرفدار حزب حاکم فئوثای یکدیگر را به خشونت‌ و خونریزی  در تایلند  متهم می کنند.

بنا به گزارش الجزیره، ثاریت فنگدیت ،رئیس دپارتمان بازرسی ویژه اعلام کرد بازپرسان مدارکی پیدا کرده‌اند که بر اساس آنها آبهیسیت به دلیل صدور حکم استفاده از سلاح و مهمات و گلوله‌های واقعی و غیر مشقی توسط سربازان علیه معترضان احتمالا در مرگ یک راننده تاکسی مجرم شناخته خواهد شد.

او گفت:"آنها به نیروهای امنیتی اجازه استفاده از سلاح و گلوله واقعی دادند که این کار منجر به مرگ شهروندان و غیرنظامیان شده. است"

آبهیسیت و سوثپ ثاوگسوبان، معاون پیشین نخست وزیر که مسئول نیروهای امنیتی در جریان اعتراض ها شده بود باید 22 آذر (12دسامبر) در دادگاه حاضر و نفهیم اتهام شوند.

آبهیسیت در حال حاضر به عنوان رئیس حزب دموکراتیک رهبر مخالفان دولت است. دادگاه باید ابتدا این پرونده را قبول کند تا بعد جریان محاکمه آفاز شود.

سخنگوی حزب دموکراتیک این تصمیم را"سوء استفاده دولت از قدرت برای تعدید مخالفانش" خواند.

بنا به گزارش رویترز، درصورتی که این اتهام ثابت شود آبهیسیت و معاونش به مرگ محکوم خواهند شد.

کد خبر 193525
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز