جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: اینترنت یکی از قوی‌ترین موتورهای رشد آسیا طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. استفاده از اینترنت در این قاره، طی 5 سال اخیر با رشد 240 درصدی همراه شده است.

به صورتی که آسیا بیشترین تعداد کاربران را که معادل 36 درصد از جمعیت کل دنیاست را در خود جای داده است. در عین حال خاورمیانه با رشد 490 درصدی نسبت به پنج سال گذشته، تحلیلگران عرصه وب را به تأمل واداشته؛ با اینکه دو درصد از کاربران کل جهان در خاورمیانه هستند، اما بیشترین رشد جمعیت کاربران اینترنت طی سال‌های 2002 تا سال 2007 در خاورمیانه-که ایران نیز در این منطقه قرار دارد- دیده می‌شود.

خدمات اینترنتی اما در ایران چندان کمکی به رشد اینترنت در این منطقه نکرده است. در واقع ضریب نفوذ رایانه‌های شخصی در ایران  از کشورهای پیشرفته آسیا کمتر است.

این درحالی‌است که کشور چین با جمعیت فراوان و ژاپن با نوآوری‌هایش در زمینه خدمات دارای ارزش افزوده، به روند رشد در آسیا بسیار کمک کرده اند.

چین در مقام دوم بعد از آمریکا دارای 132 میلیون کاربر اینترنتی در جمعیت یک میلیاردو سیصد میلیونی خود است و همین طور بعد از چین، ژاپن در مقام سوم قرار گرفته است.

به گفته علی اکبر کرم بیگی، مدیر روابط عمومی‌شرکت فناوری اطلاعات (دیتا)، ایران با بیش از 70 میلیون جمعیت تنها 12 میلیون کاربر اینترنت دارد و می‌توان گفت که ضریب نفوذ اینترنت در کشور 1/16 درصد است و این درصد در مقابل جامعه جوان ما بسیار کم است. با تمام این اوصاف اما برخی مسئولین از استفاده‌های گوناگون اینترنت در ایران گله می‌کنند.

واقعیت این است که یکی از دلایل آمارهای بالای کاربران اینترنت را سرگرمی‌ها و بازی‌های آنلاین تشکیل می‌دهد. حتی بسیاری از افراد از این راه کسب در آمد می‌کنند و علاوه بر درآمد باعث تعاملات وسیع بین المللی در میان جوانان کشورهای جهان می‌شود.

یکی از سودهای این تعاملات تبلیغ فرهنگ کشورمان و آشنا شدن با فرهنگ کشورهای دیگر می‌تواند باشد. حتی اگر از این سود هم غافل باشیم استفاده از سرگرمی‌های اینترنتی علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، نسل‌های گوناگون ایران را بیشتر با نحوه استفاده از اینترنت آشنا می‌کند و می‌تواند بستر خوبی را برای آرزوهای الکترونیکی ایرانیان مانند دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و... مهیا کند.

همانگونه که کشور کره جنوبی بستر خوبی را از بازی‌های رایانه‌ای آماده کرد و هم اکنون علاوه بر داشتن یکی از بهترین خدمات دولت الکترونیکی، هر ساله یک میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات بازی‌های رایانه‌ای کسب می‌کند و هیچ مسئولی در آن کشور از نوع استفاده‌های ملتش گله‌ای نمی‌کند.

آخرین آمارهای سال 2007 نشان می‌دهد در آمریکا از میان جمعیت حدود 302 میلیون نفری، 210 میلیون و 80 هزار و 67 نفر کاربر اینترنت دارد و پس از آن به ترتیب کشورهای چین، ژاپن، آلمان، هند، انگلیس، کره جنوبی، فرانسه، ایتالیا، برزیل، روسیه، کانادا، مکزیک، اسپانیا، اندونزی و ترکیه از پر کاربرترین کشورهای دنیا هستند و قطعاً یکی از قسمت‌های کاربری آنها را بازی‌ها و سرگرمی‌ها تشکیل می‌دهد.

کد خبر 19476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز