زهرا عزیز محمدی: «اگر به شما بگویند چند روز دیگر بیش‌تر زنده نیستید، چه کار می‌کنید؟» حالا این سؤال کلیشه‌ای نه برای من و شما که برای تمام جهان مطرح شده است. یک عده فکر می‌کنند عمر جهان به پایان رسیده و امروز که شما دوچرخه را می‌خوانید آخرین روز زندگی‌شان را سپری می‌کنند.

گزارشی از نشست علمی‌خبری «سه روز تاریکی و پایان جهان»

 آدم‌هایی هم در سراسر دنیا این خبر را باور کرده‌اند، ترسیده‌اند و یا بهتر است بگوییم به هیجان آمده‌اند. بعضی‌ها حتی گشته‌اند و در روستاهای پرت و دورافتاده پناه گرفته‌اند. فردا 21 دسامبر 2012 میلادی در باور این آدم‌ها، آخرین روز دنیاست.

اما روز شنبه یعنی در ابتدای هفته‌ای که گفته می‌شد آخرین هفته‌ی دنیاست، در مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران نشستی در همین زمینه برگزار شد. در این نشست، مهندس احمد دالکی، پدر نجوم آماتور ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی، مدرس نجوم درباره‌ی نظریه‌ی پایان جهان و سه روز تاریکی به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مهندس احمد دالکی گفت:« این نظریه براساس کتابی با عنوان «چشم‌انداز نامرئی» مطرح شده است. این کتاب 37 سال پیش به زبان انگلیسی منتشر شد. «مک‌کنا» نویسنده‌ی این کتاب تحلیلی بر عقاید قوم «مایا» در مکزیک ارائه داده بود.»

او ادامه داد:« قوم مایا معتقد بودند در 21 دسامبر 2012 تقویمشان به پایان می‌رسد و دوباره از ابتدا آغاز به شمارش می‌کند و این بهانه‌ای شد تا شایعه‌ی پایان جهان فراگیر شود. اما این صفر شدن تقویم به معنی پایان جهان نخواهد بود.»

این‌طور که استاد دالکی می‌گوید، این اولین باری نیست که چنین شایعه‌ای در دنیا مطرح شده‌است. در کشور ما در سال 990 و در دوران حکومت صفویان نظریه ای مشابه این نظریه مطرح شد که هنگامی تقویم به چند صفر ختم شود و به سال یک هزار برسیم امکان دارد جهان تمام شود. حتی در آستانه‌ی سال 2000 میلادی هم این شایعات پراکنده شده بود.

این استاد دانشگاه و معلم نجوم گفت: «آدم‌ها عاشق پرداختن به خیالات هستند و دوست دارند آن‌چه در ذهنشان می گذرد در واقعیت اتفاق بیفتد. البته این خیلی هم بد نیست، چون اگر تخیل نبود هنر هم وجود نداشت و این همه فیلم و کتاب نوشته نمی‌شد. اما در این میان افرادی که به‌دنبال منفعت خودشان هستند از این موقعیت‌ها استفاده می‌کنند.»

روزی که گفته می‌شود جهان تمام می‌شود با شب‌یلدا‌ی ما ایرانی‌ها هم‌زمان شده است. شبی که از آن به بعد خورشید طولانی‌ترین مسیر را از غروب تا طلوع خود طی می‌کند و زمین کم‌ترین میزان نور و گرما را دریافت می‌کند. اما به گفته‌ی احمد دالکی این رابطه‌ای است که سال‌های سال است میان زمین و خورشید برقرار است و زمین به خاطر پایان دادن به جهان، این رفتارها را از خود بروز نمی‌دهد. وی گفت در نهایت عمر خورشید به پایان رسیده و زمین را می‌بلعد، اما این اتفاق میلیون‌ها سال بعد می‌افتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رحمانی هم در این نشست، پایان جهان را با توصیفاتی که در قرآن و روایات آمده تشریح کرد. او به نشانه‌هایی که در قرآن و دیگر کتب آسمانی از نابودی این دنیا آمده اشاره کرد و گفت: « تاریک شدن خورشید و ماه و ستارگان، فروپاشی کوه‌ها، شکافتن کرات، زلزله‌ی شدید،‌ دگرگونی دریاها و دمیده شدن صور از علایم پایان جهان است.»

او با تأکید بر این‌که علت اصلی شایع شدن چنین نظریاتی، نبود آگاهی و تعقل است گفت:« در قرآن و بسیاری از روایات ما آمده کسانی که زمان قیامت را مشخص می‌کنند، دروغ‌گو هستند.»

کد خبر 194973
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز