آمدهبودند تااز دفتر دوچرخه بازدید کنند و با نشریهی دوچرخه آشنا شوند. اما درددلهایی دربارهی کلاس ششم داشتند که فکر کردیم بعضی از آن درددلها را بنویسیم.یکی از آنها میگوید:«ما دوست داشتیم بعد از کلاس پنجم به یک مقطع بالاتر برویم. چرا باید باز توی ابتدایی در جا بزنیم.»
دیگری به شوخی میگوید:«اگر قرار باشد که هفتم و هشتم و نهم را هم در مدرسهی ابتدایی بمانیم، ترک تحصیل میکنیم!»
آن یکی میگوید:«شیوهی آموزش درس یکهو تغییر کرده. خیلی خوشحالیم که تخته سیاه نداریم و تختهی هوشمند داریم.»
دیگری میگوید:«ریاضی ما خیلی سخت است و خیلی از دانشآموزان زرنگ سالهای پیش هم دچار مشکل شدهاند!»
به نظر یکی از دانشآموزان:«خیلی از کتابها اشکال چاپی دارند و ما چون اولین گروهی هستیم که کلاس ششم را تجربه میکنیم، این کتابهای پر غلط را دوست نداریم. این اشکالات سال دیگر برطرف میشود و شاید مجبور باشیم یک بار دیگر کلاس ششم بمانیم!»
آن یکی ناراحت است که دوستان و اقوام مسخرهاش میکنند که مثل مادر بزرگها کلاس ششمی هستی.
یکی دیگر اما، خوشحال است که مجبور نیست مدرسهاش را عوض کند و در همان مدرسه مانده است.
معلم آنها فاطمه شاهمحمدی میگوید: «معلمانی که امسال سال ششم را تدریس میکنند، دورههای خاصی دیدهاند و خیلی روشتدریس در این کلاسها تغییر کرده و بهتر شده است.»
او میگوید:«بیشتر این اعتراضات به خاطر تغییر روش تدریس است، اما به نظرم خیلی جالب است.»
اما وزیر آموزش و پرورش، حمیدرضا حاجیبابایی هم دربارهی پایهی ششم چندی پیش گفت:«پایهی ششم ابتدایی، تثبیت و تکمیل کنندهی دورهی ابتدایی است و فرصت لازم برای ایجاد روحیهی تفکر و خلاقیت در دانش آموزان را فراهم می آورد.»
به گفته وزیر:«براساس بررسیهای صورت گرفته، پنج ساله بودن دورهی ابتدایی نمیتوانست دانشآموزان را به صورت خلاق و متفکر تربیت کند، اما امروز با افزوده شدن یک سال به دورهی ابتدایی دانشآموز فرصت لازم برای شکوفایی روحیهی تفکر و خلاقیت را دارد.»
وزیر آموزش و پرورش گفت:«استقرار نظام آموزشی 3-3-6 یکی از اهداف سند تحول بنیادین است و با اجرای آن دانشآموزانی خلاق، متفکر و پژوهشگر تربیت خواهند شد.»
عکس: محمود اعتمادى