گروه اقتصادی: بر اساس برنامه چهارم توسعه باید سالانه 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی تزریق شود.

این در حالیست که طی سال 84 فقط 800 میلیارد تومان اعتبار به این بخش ارائه شده و در سال گذشته نیز این منابع به یک هزار و 400 میلیارد تومان بالغ شده است که به نوعی منجر به  نرخ رشد 1/7 درصدی در بخش کشاورزی شده است که خود از متوسط 5/6 درصدی برنامه فراتر است. با معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفتگو کرده‌ایم.

  • حجم تسهیلات مورد نظر برای سرمایه‌گذاری جدید و تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی در سال جاری چه میزان پیش‌بینی شده است؟ این میزان سرمایه از چه محل‌هایی باید تأمین شود؟

این تسهیلات جمعا 11 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش بخش کشاورزی در سال جاری هم مانند سال 85، حدود 50درصد از همین 11 هزار میلیارد تومان تأمین خواهد شد.

برای توسعه بخش کشاورزی نیاز به چند منبع مالی از جمله تسهیلات ریالی از منابع بانک‌های داخلی که با کمک‌های فنی و اعتباری وزارتخانه همراه است و همچنین منابع حساب ذخیره ارزی داریم.

در همین راستا سال گذشته 450 میلیون دلار از منابع ذخیره ارزی به بخش کشاورزی اختصاص یافت که امسال جذب 800 میلیون دلار مد نظر است. 

  • سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در بخش صنایع تبدیلی در سال جاری بر اساس لایحه بودجه آیا می‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند؟

 در لایحه بودجه‌ سال‌جاری 500 میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات 7 درصدی به بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است. از این رو سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی می‌توانند از این تسهیلات 7 درصدی استفاده کنند.

به زودی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قراردادهای مربوط به پرداخت این تسهیلات را با مسئولان بانکی منعقد خواهند کرد.

  • کلا چه میزان تسهیلات بانکی، دست‌اندرکاران بخش کشاورزی در سال جاری می‌توانند دریافت کنند،این رقم سال گذشته چقدر بوده است؟

سال قبل 6 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به دست‌اندرکاران بخش کشاورزی پرداخت شد که امیدواریم این رقم به بیش از 8 هزار میلیارد تومان در سال جاری برسد.

نرخ سود تسهیلات بانکی برای تامین واحد‌های تولیدی موجود در این بخش هم 5/11 درصد است که در قیاس با سایر بخش‌ها کمترین نرخ سود محسوب می‌شود.

  • در لایحه بودجه سال گذشته تکلیف قانونی در زمینه ایجاد 77 هزار هکتار باغ جدید برای وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده بود، آیا این اقدام در سال جاری نیز عملیاتی می‌شود؟

از نکات مثبت لایحه بودجه امسال، توسعه باغ در زمین‌های شیبدار به منظور ایجاد اشتغال، تولید و توسعه صادرات غیر نفتی، جلوگیری از فرسایش خاک و بهره‌وری مناسب از زمین‌های کشاورزی است.

البته با وجود آنکه در سال گذشته باید 77 هزار هکتار باغ جدید در کشور ایجاد می‌شد، این اقدام با 30 درصد افزایش در حد 100 هزار هکتار عملیاتی شد. امسال نیز ردیف بودجه‌ای در قانون سال جاری جهت توسعه باغ‌های جدید در زمین‌های شیبدار در نظر گرفته شده است. 

  • درصد افزایش بودجه عمرانی بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال جاری چقدر است؟

بودجه عمرانی بخش کشاورزی در لایحه بودجه امسال 35 درصد رشد دارد، به نحوی که کل بودجه عمرانی بخش کشاورزی از 1400 میلیارد تومان سال 85 به رقم 1900 میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است.

کد خبر 19782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز