گروه اقتصادی: از آنجایی که بخش قابل توجهی از حجم صادرات غیر نفتی کشور به تولیدات محصولات کشاورزی مربوط می‌شود به نظر می‌رسد توجه دولت به مقوله تحقیقات در این بخش به منظور توسعه هر چه بیشتر آن ضروری باشد.

این در حالی است که بنابر آمار موجود، از آنجایی که در سال گذشته با 35 میلیارد تومان کسری بودجه تحقیقاتی روبه‌رو بودیم، امسال مسئولان دولتی در لایحه بودجه کل کشور، حجم اعتبار بخش تحقیقات کشاورزی را 25درصد افزایش دادند.

در همین رابطه معاون وزیر جهاد کشاورزی به همشهری گفت: در سال گذشته مبلغ 160 میلیارد تومان بودجه به سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی اختصاص داده شده بود.

جعفر خلقانی، افزود: این در حالی است که بر اساس برنامه چهارم توسعه، بخش تحقیقات باید سهم 5/2درصدی در تولید ناخالص داخلی ایفا کند.

وی از نکات مثبت لایحه بودجه امسال، به اختصاص یک تا 4 درصد از سهم اعتبارات دستگاه‌ها به امر تحقیقات اشاره کرد و گفت: در صورتی‌که‌ بقیه اعتبار مورد نیاز در حد 43/1 درصد سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی که 26 هزار میلیارد ریال برای تحقیقات کل کشور است نیز تامین شود، می‌توانیم سهمی‌ را هم به دستگاه تحقیقاتی بخش کشاورزی اختصاص دهیم.

به گفته وی، در سال گذشته بخش تحقیقات با کاهش 40درصدی اعتبارات نسبت به برنامه مواجه بوده است که امیدواریم با افزایش سقف اعتبارات مورد نیاز در سال جاری، دیگر این مشکل تکرار نشود.

کد خبر 20393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز