همشهری آنلاین: در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بودجه نگهداشت سال ۹۲ شهرداری با مبلغ یک هزار و ۸۴۴ میلیارد و ۴۳۰ میلیون با تاکید بر صرفه جویی و ضرورت اقتصاد مقاومتی در شورا تصویب شد.

به گزارش همشهری آنلاین،رسول خادم، رییس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا در جلسه امروز با اعلام رقم ده هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان سقف درآمدهای پیش بینی شده برای شهرداری تهران گفت: در جلسه هفته گذشته بودجه جاری با رقمی حدود دو هزار و شصت میلیارد تومان به تصویب رسید امروز هم بودجه نگهداشت و سپس بودجه سرمایه‌ای و بعد از آن تبصره‌های بودجه بررسی می‌شود.

بودجه شهرداری و گرانی بنزین

علیرضا دبیر، عضوی هیات شورا نیز گفت: در لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری پیش بینی شده که قیمت بنزین درسال آینده افزایش می‌یابد که در این صورت باید نگاه ویژه‌ای به بودجه داشته باشیم.

خادم در پاسخ به او یادآور شد: کمیسیون بودجه برای همین سقف بودجه جاری شهرداری را بالا در نظر گرفته است.

خسرو دانشجو سخنگوی شورا گفت: از همکارانم استدعا دارم که پیشاپیش به استقبال گرانی نروید آنچه مسلم است و در جلسات گذشته نیز به آن اشاره شده این است که شهرداری باید در هزینه‌های خود صرفه جویی کند که دراین خصوص تذکراتی هم به شهرداری مثلا درباره روکش آسفالت غیرضروری خیابان‌ها داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم اقتصاد مقاومتی در شهرداری معنا پیدا کند و انتظار می‌رود شهرداری در رویکرد هزینه بودجه خود در سال آینده نگاه حداکثری به صرفه جویی داشته باشد.

دبیر در پاسخ به او گفت: البته ما باید واقعیت‌های جامعه مثل تورم و افزایش قیمت‌ها را نیز در نظر بگیریم.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران گفت: اگر قیمت سوخت در سال آینده افزایش یابد کمک به شهرداری‌ها نیز در بودجه دولت دیده شود.

نباید بودجه نگهداشت را با عمرانی مقایسه کنیم

در ادامه جلسه دکتر مناف هاشمی، معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی شهرداری پشت تریبون رفت و گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اگر به تورم و سایر واقعیت‌ها توجه نکنیم از همین ابتدا بودجه خود را با انحراف تصویب خواهیم کرد. بانک مرکزی تورم رسمی را ۲۷ درصد اعلام کرده است. برای مثال وقتی تعداد بوستان‌های ما افزایش می‌یابد حتی اگر بودجه عمرانی برای افزایش بیشتر آن‌ها نگذاریم برای نگهداری همین بوستان‌های موجود نیاز به بودجه نگهداشت داریم.

وی افزود: در ابتدای کار دکتر قالیباف تعداد سرای‌های محله ۵۰ عدد بود ولی الان این رقم به ۲۷۰ افزایش یافته که نگهداری آن‌ها در بودجه نگهداشت دیده می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم بودجه نگهداشت را با بودجه عمرانی مقایسه کنیم.

هاشمی ادامه داد: اگر تورم سال آینده ۵ درصد پیش بینی می‌شود و شما دستور می‌دهید که ما کارعمرانی نکنیم ما می‌گوییم چشم، اما بودجه نگهداشت دست ما نیست. با توجه به نرخ تورم ۳۰ درصدی اگر به بودجه نگهداشت سال ۹۱ با رقم هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان ۳۰ درصد اضافه کنیم به رقمی بیش از دو هزار و ۱۰۰ میلیارد می‌رسیم. ما هم جزوی از مردم و حاکمیت هستیم و تورم روی هزینه‌هایمان تاثیر می‌گذارد. بحث کاهش هزینه صحیح است اما انتظار داریم که در بودجه نگهداشت و جاری با ما همکاری کنید.

دانشجو در پاسخ به او گفت: لازم نیست شما عینا به اندازه تورم افزایش بودجه داشته باشید چون فشار تورم و افزایش بودجه شما هر دو به مردم وارد می‌شود. بنابراین هم به منظور صرفه جویی و فشار نیاوردن به مردم اجازه ندهیم بار این افزایش بودجه به آن‌ها تحمیل شود.

پیشنهاد ابتکار برای افزایش بودجه

معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورا نیز گفت: واقعیت این است که ما ناچاریم تورم و افزایش ماموریت‌های شهرداری را در نظر بگیریم اما در کنار آن شورا از ابتدا روی صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها تاکید داشته است. به همین سبب پیشنهاد می‌کنم تبصره‌ای در نظر بگیرید که از محل صرفه جویی شهرداری در مدیریت انرژی خود شامل آب، برق، گاز و حتی مواردی مثل کاغذ که رقمی قابل توجه است بتوانند در بخش‌های دیگر مربوط به هزینه‌های نگهداشت مصرف کنند.

دبیر نیز گفت: تهران مثل ۵، ۶ سال پیش نیست و هزینه‌های آن به راحتی تامین نمی‌شود به همین دلیل باید بپذیریم که پیش بینی منطقی هزینه داشته باشیم.

حبیب کاشانی، عضو دیگر شورا اظهار داشت: وقتی ما بوجه شورا را ۶ میلیارد تومان در نظر می‌گیریم و بعد ۵/۱ میلیارد از آن صرفه جویی می‌کنیم این توانایی در شهرداری هم هست. ما پول نفت، گاز و معدن که نداریم و بودجه خود را از مردم می‌گیریم بنابراین نباید مشکلی به مشکلات مردم اضافه کنیم. چون می‌دانیم سال بعد ممکن است مشکلاتی از خارج از شهرداری به ما تحمیل شود و به همین دلیل نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم.

بیش از 10 درصد نمی توانیم صرفه جویی کنیم

مناف هاشمی نیز مجددا گفت: من به عنوان معاون برنامه ریزی شهرداری دوست دارم بودجه ما با برنامه ریزی بسته شود. چهار نکته وجود دارد: اول اینکه تمام اقلام نگهداری شهر تهران نسبت به سال قبل افزایش یافته از سوله‌های بحران گرفته تا امکانات خدمات شهری، پارک‌ها، مسیر رفت و روب و غیره تورم را هم که عرض کردم. وقتی ۳۰ درصد تورم داریم ما هرچقدر هم که گلوی خود را چنگ بزنیم بیش از ۱۰ درصد نمی‌توانیم صرفه جویی کنیم.

وی افزود: دیروز در جلسه شورای گفت‌و‌گو آقای فتحی‌پور، ریییس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت که دولت قصد دارد ۷۰ هزار تومان عیدانه به مردم و ۹۰ هزار تومان به افراد تحت پوشش بهزیستی بدهد که ورود همین رقم به بازار به تنهایی ۱۰درصد تور م ایجاد می‌کند.

هاشمی ادامه اداد: ما خودمان به عنوان یک شهروند تورم صد درصدی را در جامعه حس می‌کنیم. قبلا با ۲۰هزار تومان یک بقچه خرید می‌کردیم اما الان با ۱۰۰هزار تومان هم نمی‌توانیم این کار را بکنیم. نکته سوم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است که با توافق دولت و مجلس احتمال اجرای آن قطعی به نظر می‌رسد که این خود تورم ایجاد می‌کند.

دانشجو در اعتراض به هاشمی گفت: بانک مرکزی نرخ تورم را سی درصد اعلام کرده است و شما می‌گویید تورم صد درد صدی وجود دارد.

چمران با مداخله در بحث گفت: درست نیست که ما به اندازه تورم افزایش بودجه بدهیم بلکه باید نحوه هزینه کرد بودجه خود را بهینه سازی کنیم. ما هرچقدر هم افزایش بودجه بدهیم به‌‌ همان اندازه باید عوارض ساخت و ساز را افزایش بدهیم و تحمل مردم هم حدی دارد.

بودجه تصویب شده

در ‌‌نهایت با جمع بندی صحبت‌ها بودجه نگهداشت سال ۹۲ شهرداری به مبلغ یک هزارو ۸۴۴ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان به تصویب شورا رسید که سهم معاونت خدمات شهری با رقمی حدود ۶۲۶ میلیارد تومان بیش از سایر واحدهایی اجرایی در نظر گرفته شد و رقمی حدود ۳/۱ این بودجه را به خود اختصاص داد.

کد خبر 201129
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز