گروه شهری: گزارش عملکرد 9ماه گذشته پروژه‌های شهری 8 اسفند در شورای اسلامی شهر تهران بررسی شد.

شورای شهر

از نظر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، این گزارش نشان‌دهنده موفقیت نقش نظارتی شورا و تعامل شهرداری با این نهاد است.رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در قالب گزارشی به ارزیابی موانع و پیشرفت‌های پروژه‌های بازدید شده در سال‌جاری پرداخت. وی با اشاره به اینکه در سال 87حدود 88درصد پروژه‌ها به پیمانکاران از مسیر ترک تشریفات واگذار می‌شد، گفت:

اما پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی شورای شهر تهران باعث شد تا جایگاه برگزاری مناقصه‌های عمومی و محدود در واگذاری به بخش خصوصی و دولتی با ضوابط و مقررات موضوعه پیگیری شود. وی دراین باره گفت: عملکرد 9ماهه نشان می‌دهد که از 595پروژه سرمایه‌ای و عمرانی مناطق 16درصد از طریق مناقصه عمومی و 41درصد مناقصه محدود، استعلامی 2.5درصد، دولتی 1.7درصد، خصوصی دو درصد و واگذاری به شرکت‌های وابسته به شهرداری33.45درصد بوده است. این درحالی است که در سال 90بیش از 50درصد بحث واگذاری‌ها به شرکت‌های وابسته به شهرداری صورت می‌گرفت و خود مناطق اقدام به برگزاری مناقصه‌های عمومی و محدود می‌کردند.

به گفته خادم، واگذاری پروژه‌ها به شرکت‌های وابسته به شهرداری نصف شده که این نکته قابل توجهی است، با این همه مناقصه محدود نحوه واگذاری مطلوبی نیست اما نسبت به استعلامی حائز اهمیت‌تر است و روند رو به رشدی به شمار می‌آید. وی همچنین در ارزیابی وزنی نحوه واگذاری پروژه‌ها گفت: براساس میزان امتیاز و تخصیص درکل شهرداری از کل اعتبار حدود 56.6درصد اعتبارهای مصوب از طریق مناقصه عمومی واگذار شده که سهم و وزن بالایی از نظر اعتبار است درحالی‌که 16درصد مناقصه‌ها محدود بود که وزن اعتباری آن 33درصد است و باز این نقطه رشد کار نظارتی شورای شهر و تعامل موفق شورا و شهرداری و در یک کلام حسن عملکرد شورا و شهرداری است.

بنا براین گزارش در مجموع نظر رسول خادم به‌عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر این بود که در شهرداری 22درصد در پروژه‌های عمرانی مناقصه عمومی داشتیم و 32.5درصد مناقصه محدود، هشت درصد استعلامی، 4.1درصد واگذاری به بخش دولتی،1.5درصد خصوصی، 29.5درصد به شرکت‌های وابسته و 2.5درصد هم امانی بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد میزان مناقصه‌های عمومی سال 90حدود16.6درصد بود که به 22درصد درسال‌جاری افزایش یافت یا مناقصه‌های محدود از حدود 10درصد به 32درصد رسید.

بررسی گزارش‌های مالی

دیروز حسابرس مستقل شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش سال مالی منتهی به 89به موضوع حسابرسی مالی شرکت همشهری پرداخت؛ در این گزارش به زیان 9میلیارد تومانی همشهری از محل انتشار مجلات اشاره شد. در این‌باره مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت که کمیسیون تحت‌امرش مأمور بررسی، دسته‌بندی، کارکرد و ضرورت مجلات همشهری در سال 90شده و گزارشی نیز در این‌باره تهیه کرده است که هر وقت اعضای شورای شهر اعلام کنند در صحن علنی مطرح خواهد شد و در عین حال آمادگی مجدد کمیسیون فرهنگی را برای تهیه گزارش دیگری از آخرین وضعیت نشریات همشهری اعلام کرد.

وی همچنین گفت: یکسری از نشریات در همشهری نظیر نشریه پایداری و دفاع‌مقدس ویژه مخاطبین خاص منتشر می‌شوند و مختص گیشه نیستند؛ درواقع هدف همشهری از چاپ اینگونه نشریات سوبسید دادن و حفظ فرهنگ دفاع‌مقدس است و کارکرد خاص دارند و الزاما سودآور هم نیستند. همچنین حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر در واکنش به این موضوع گفت: این گزارش بوی حسابرسی نمی‌دهد بلکه بیشتر به بازرسی می‌ماند.

تذکرات دیروز شورای شهر تهران

دو تذکر در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح شد؛ تذکر نخست از سوی عباس شیبانی و دیگری توسط حمزه شکیب بود. بنا براین گزارش، عباس شیبانی که از دور دوم شوراها تا‌کنون بارها به‌صورت شفاهی و کتبی از دولت و مسئولین راهنمایی و رانندگی خواسته بود تا به ازای ورود هر خودروی نو وشماره‌گذاری جدید یک دستگاه خودروی مستعمل و کارکرده از رده خارج شود، این بار با لحنی تندتر خواستار آن شد تا اگر عواملی در مجموعه دولت و راهنمایی و رانندگی مانع تحقق این امر مهم می‌شوند به مردم معرفی شوند.حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز تذکری در مورد اخذ عوارض خارج از مصوبه شورای شهر داشت.

کد خبر 203258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز