یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: سهام خودروسازان در بورس با سقوط سنگینی مواجه شده و کارشناسان معتقدند مهم‌ترین دلیل آن افزایش قیمت دلار و همچنین کاهش نقدینگی شرکت‌های خودروساز است.

بورس

به گزارش همشهری، آمار‌ها بیانگر آن است که به غیراز گروه بهمن بقیه شرکت‌های خودروساز که سهامشان در بورس دادوستد می‌شود با زیان شدید مواجه شده‌اند و ارزش سهامشان به زیر 100تومان رسیده است. تقریبا به غیراز گروه بهمن که سود هر سهم‌ آن 42 تومان است، مابقی شرکت‌های خودروساز سودی برای تقسیم بین سهامداران ندارند و حتی زیان نیز شناسایی کرده‌اند.

هاشم یکه‌زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل درباره دلایل نزول ارزش سهام شرکت‌های خودروساز در بورس به همشهری گفت: سه دلیل اصلی می‌توان برای نزول ارزش سهام شرکت‌های خودروساز در بورس متصور شد؛ نکته اول افزایش قیمت دلار است که موجب افزایش هزینه تمام‌شده تولید در شرکت‌های خودرو ساز شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار به‌دلیل اینکه برخی از قطعات وارداتی است هزینه تولید را افزایش داده است، افزود: پرداخت ارز مرجع 1226تومانی به شرکت‌های خودرو‌سازی‌ قطع شد و به‌تازگی قرار شده که ارز مبادله‌ای 2500تومانی به‌ خودروسازان پرداخت شود تا شرایط آزاد شدن قیمت‌ها فراهم شود.

به گفته وی با افزایش قیمت ارز قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور نیز افزایش یافته است.وی ادامه داد: نکته دوم این است که شرکت‌های خودروساز به‌دلیل افزایش رقم سپرده برای گشایش اعتبار اسنادی با مشکل نقدینگی مواجه شده‌اند به‌طوری که میزان سپرده برای دریافت اعتبار اسنادی از 10درصد به 130درصد افزایش یافته است یعنی اگر در گذشته برای دریافت ال سی باید 10میلیارد تومان سپرده‌گذاری می‌شد هم‌اکنون این رقم به 130میلیارد تومان رسیده است.یکه زارع افزود: عامل سوم هم این است که در سال‌جاری تزریق یا اعطای منابع مالی از بانک‌ها به شرکت‌های خودروساز به‌شدت کند و این موضوع باعث کاهش نقدینگی بیشتر شرکت‌های خودروساز شد.

یکه‌زارع با بیان اینکه همه این مشکلات موجب شده تا تولید داخلی خودرو بین 45تا 50درصد کاهش یابد گفت: به غیراز افزایش قیمت دلار، قیمت قطعات داخلی مانند ورق فولاد، مس و آلومینیوم هم افزایش یافته است به‌طوری که شرکت فولاد مبارکه قیمت ورق‌های تولیدی‌اش را چندبرابر کرده و این موضوع منجر به افزایش هزینه تمام‌شده تولید شده است.

مدیرعامل ایران خودرودیزل اضافه کرد: در کنار این موضوعات مشکلات دیگری نیز وجود دارد. به‌طور مثال ما برخی قطعات مورد نیاز ایران خودرو دیزل را در خرداد‌ماه وارد کرده‌ایم که این قطعات هم‌اکنون در گمرک است و ما بین بانک مرکزی و بانک عامل برای پرداخت ارزی مبلغ قطعات گرفتاریم بنابراین مشکلات حاشیه‌ای دیگری نیز وجود دارد که به‌خودروسازان ضربه زده است. وی تأکید کرد ما حتی در بعضی مواقع به‌دلیل کمبود ارز برای واردات قطعات مجبوریم از صرافی‌های داخلی استفاده کنیم و با ارز آزاد 3700تومانی قطعات را وارد کنیم.

کد خبر 201831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز