سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

مینا شهنی: بر اساس طرح ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی، امسال سالمندان ساکن 10 استان کشور سبد غذایی رایگان خواهند داشت.

این طرح با عنوان «ارائه کمک به سبد غذایی سالمندان» در جلسه عالی شورای عالی سالمندان مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود و مسئولان بهزیستی امیدوارند با تصویب این طرح مشکلات تغذیه سالمندان بر طرف شود.

تنها سالمندانی تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت که از خدمات نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد استفاده می‌کنند و نامشان در فهرست این نهادها ثبت شده‌باشد.

سید احمد آل داوود کارشناس امور سالمندان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه هدف کلی این طرح تامین بخشی از نیازهای تغذیه‌ای سالمندان است توضیح داد: هدف اختصاصی این طرح شناسایی سالمندان نیازمند در 10 استان کشور است که با اجرای آن در سال جاری 305 هزار نفر در استان‌های مشخص شده از سبد تغذیه بهره‌مند می‌شوند.

به گفته آل داوود در صورت تصویب این طرح طی 4 سال نزدیک به یک میلیون و 200 سالمند از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

سبد غذایی تعریف شده در این طرح نزدیک به 1000 کالری انرژی روزانه دارد که نیاز سالمندان را با توجه به سن، نوع فعالیت و استقلال غذایی تامین می‌کند.

در سال اول اجرای این طرح برای هر نفر ماهانه 15هزار تومان در نظر گرفته‌شده است که هر سال 15درصد به این مبلغ افزوده خواهد شد.

در صورتی که دولت بخواهد تعداد افراد بیشتری از «ارائه کمک به سبد غذایی سالمندان»  بهره‌مند شوند باید بودجه بیشتری برای اجرای این طرح در نظر گیرد و سازمان بهزیستی این طرح را تنها بر اساس تعداد سالمندان نیازمند شناسایی شده تنظیم کرده‌است.

آل داوود درباره چگونگی توزیع این سبدها در استان‌های مختلف گفت: در استان‌های تحت پوشش این طرح کمیته‌هایی با شرکت نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و جهاد کشاورزی برای چگونگی توزیع تصمیم می‌گیرند.

تحویل جیره خشک، تحویل کوپن یا کارت اعتباری خرید و یا تحویل غذای گرم روش‌هایی است که برای رساندن سبد غذایی سالمندان در نظر گرفته‌شده‌است و اعضای کمیته‌های استانی یکی از این روش‌ها را انتخاب و استفاده می‌کنند.

اجناس سبد غذایی به صورت اقلیمی تعیین می‌شوند به این ترتیب که در هر استان بنا به نیاز سالمندان محلی اجناس درون سبد تغییر خواهند کرد.گوشت قرمز و سفید، خرما، روغن، شیر و نان از جمله مواد در نظر گرفته‌شده برای این سبد هستند که با توجه به ویژگی‌های محلی و اقلیمی تعیین می‌شوند.

در جلسه پیشین شورای عالی سالمندان که 5 روز قبل در وزارت رفاه و تامین اجتماعی برگزار شد، رئیس سازمان بهزیستی نسبت به رشد جمعیت سالمندی کشور و کمبود امکانات برای این گروه ابراز نگرای جدی کرده‌بود.

فقیه با تاکید بر نیاز جامعه به طب سالمندی گفت: کشورمان در مرحله‌ای است که باید نسبت به شناخت نیازهای سالمندان و برنامه‌ریزی برای آینده نزدیک نگاه جدی داشته باشد در غیر این‌صورت عواقب ناخوشایندی در انتظار ما خواهد بود.

حمیدرضا شهبازی، مدیرکل دفتر توانبخشی سالمندان سازمان بهزیستی، نیز توسعه خدمات کارت منزلت سالمندان را گامی برای توسعه خدمات به سالمندان دانسته و عنوان کرد: در جلسه بعدی شورای عالی سالمندان، بحث کارت منزلت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هر دستگاه دولتی کلیه خدماتی را که در راستای کارت منزلت می‌تواند به سالمندان ارائه کند تعیین خواهد کرد.

به گفته شهبازی برای یکدست کردن خدمات به سالمندان باید کارت هوشمندی طراحی شود که توسط تمامی دستگاه‌‏ها قابل شناسایی باشد.

کد خبر 20395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز