همشهری آنلاین: مقام‌های امنیتی ترکیه‌ می‌گویند محموله بزرگی از سلاح‌های گرم را در نزدیکی مرز سوریه کشف و ضبط کرده‌اند.

سوریه

به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاری رویترز روز جمعه (۹ فروردین) به نقل از این مقامات گزارش داد تسلیحات یادشده در یک انبار در روستایی در شهر مرزی آکاکاله کشف شد.

این محموله که در حال ارسال به سوریه بود بیش از ۵ هزار قبضه تفنگ ساچمه‌ای، تفنگ، هفت تیر، تجهیزات نظامی و ۱۰ هزار فشنگ را دربرمی‌گیرد.

گفته می‌شود مالک ۳۵ ساله این محموله دستگیر شده است.

بر اساس گزارش روز پنج‌شنبه (۱۰ فروردین) آسوشیتدپرس، کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه که از گروه‌های شورشی در سوریه حمایت می‌کنند ارسال تسلیحات برای این شورشیان را که بر ضد دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌جنگند به میزان چشمگیری افزایش داده‌اند.

در این گزارش به نقل از یک مقام عالی‌رتبه عرب که نامش فاش نشده آمده است که تسلیح شورشیان سوریه طبق یک عملیات مخفیانه که با دقت برنامه ریزی شده است و با مشارکت عربستان سعودی، اردن، ترکیه و قطر صورت می‌گیرد.

این مقام عرب که دولت کشورش در این عملیات شرکت می‌کند همچنین گفت تعداد محموله‌های هوایی سلاح که برای شورشیان ارسال می‌شود در چند هفته گذشته و هم‌زمان با هماهنگی کشورهای حامی شورشیان با امریکا و پیگیری یک «طرح جامع» برای تصرف دمشق دو برابر شده است.

در ادامه این گزارش آمده است در حالی که عربستان سعودی و قطر هزینه ارسال این سلاح‌ها را می‌پردازند ترکیه و اردن مسیرهای زمینی برای ارسال آن‌ها را فراهم می‌کنند ولی اردن هر گونه مداخله در این زمینه را تکذیب کرده است.

هاگ گریفیث، کارشناس قاچاق سلاح که در سوئد مستقر است از ارسال حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تن تجهیزات نظامی برای شورشیان سوری از ابتدای سال ۲۰۱۲ تاکنون خبر داده است. وی همچنین خاطرنشان کرد دست‌کم ۱۶۰ محموله هوایی سلاح از عربستان سعودی، قطر و اردن به سوریه ارسال شده است.

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

دمشق می‌گوید غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

کد خبر 206660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز