یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

محمدعلی توحید: براساس سیاست‌های اصل 44، شرکت مخابرات ایران در سال جاری خصوصی می‌شود.

با توجه به اینکه برخی شرکت‌های استانی سود ده نیست قرار بر این شده است که همه شرکت‌های استانی بصورت یکپارچه و با تراز تلفیقی واگذار شود.

علاوه بر این یک مسئله بحث‌انگیز سهامدار شدن مشترکان تلفن‌های ثابت و سیار در کشور است که این مسایل را با صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات مطرح کرده‌ایم.

  • در فراخوان شما برای مراجعه مشترکان به مراکز مخابراتی و اعلام عدم تمایل برای سهامدار شدن در شرکت سهامی مخابرات ایران تا حال چه تعداد از مشترکان را به مراکز مخابراتی کشانده است؟

خیلی کم برای تلفن ثابت که هیچ گزارشی نشده است ولی برای تلفن سیار حدود 20 نفر مراجعه کرده‌اند.

  • آیا سهامدار شدن مشترکان با احتساب مدت پرداخت حق اشتراک به مخابرات و یا شرکت ارتباطات سیار محاسبه می شود و کسانی که از ابتدای تشکیل شرکت مخابرات مشترک بوده‌اند بابت پولی که پرداخت کرده‌اند سود بیشتری می‌برند و تعداد سهام بیشتری به آنان تعلق می‌گیرد؟

این مسئله به سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس مربوط می‌شود. و ما تعیین نمی‌کنیم. ولی یک توضیح لازم است که بدهم و آن این است که ودیعه طبق قانون در نظام دولتی در ترازنامه‌ها در ستون تعهدات مالی شرکت قرار می‌گیرد.

بنا بر این در هیچ مقطعی در یک شرکت دولتی تعهدات قابل ارزیابی نیست. ولی بعد از اینکه شرکت به سازمان خصوصی سازی منتقل شد و برای واگذاری در اختیار بورس قرار گرفت در این مرحله پس از تعیین قیمت و ارزش شرکت و تعداد سهامی که براساس ارزش مشخص می شود مسئولان مربوطه باید درخواست‌های مشترکان را که در آن زمان مشخص شده که چه میزان است بررسی کنند.

ما فراخوان داده‌ایم که مشترکان اعلام کنند که چه می خواهند و هیچ اجباری هم نیست.

کسانی که می‌خواهند سهامدار شوند با عدم مراجعه، نظر خود‌را می‌گویند. کسانی که می‌خواهند شرایط موجود ادامه یابد و سهامدار نباشند باید به مراکز مخابراتی مربوطه مراجعه و فرم‌هایی که هست پرکنند و اعلام کنند که نمی‌خواهند سهامدار باشند.

با مشخص شدن این درخواست‌ها و تعداد آنها مسئولان سازمان خصوصی‌سازی می‌توانند تصمیم بگیرند که این سهام را با چه شرایطی و چگونه به مشترکان واگذار کنند.

ما تصورمان این است که این به سود شرکت جدید و مردم است که مشترکان سهامدار شرکت باشند و در انتظار مشخص شدن فراخوانی که داده‌ایم، هستیم.

  • پس با این حساب که شما می‌فرمایید محاسبه ارزش ودیعه‌های افراد و نحوه و روش سهامدار شدن مشترکان پس از واگذاری قطعی شرکت به سازمان خصوصی‌سازی و بورس که امسال رخ می‌دهد مشخص می‌شود؟

بله بعد از ورود شرکت به بورس این محاسبات انجام می‌شود.

  • آیا محاسبه ارزش واقعی سپرده‌های مردم نزد شرکت در دستور کار هست یا نه؟

معلوم نیست.

  • یعنی ارزش پرداخت‌های متفاوت مشترکان در سال‌های مختلف به مخابرات و یا شرکت ارتباطات سیار در محاسبه ارزش سهام واگذاری به مشترکان منظور نمی‌شود؟

این گونه نیست و باید مسایل مختلفی مورد توجه باشد و یک محاسبه ساده نیست. برای مثال کسی که 5 سال پیش در شبکه ارتباطات سیار با پیش پرداخت از خدمات خاصی با هزینه مکالمه خاصی برخوردار شده است اگر قرار بود بدون پیش پرداخت از این خدمات برخوردار می‌شد و از تلفن اعتباری استفاده می‌کرد باید هزینه مکالمه بیشتری می‌پرداخت و در واقع با ودیعه‌ای که داده هزینه کمتری پرداخت کرده است.

بنابراین باید در محاسبات در طول سال‌های اشتراک ضمن محاسبه نرخ تورم و سود ودیعه و غیره در مورد تفاوت هزینه تلفن‌های پیش پرداخته و اعتباری نیز توجه شود.

بنا براین یک محاسبه ساده نیست و باید بررسی شود و این بر‌عهده سازمان خصوصی‌سازی و بورس است که این مسایل را مشخص کنند. تعرفه تلفن‌های پیش پرداخته از تلفن‌های اعتباری حدود 50 درصد کمتر است.

در یک بررسی کامل باید همه این مسایل را بررسی کرد. بنابراین به نظر من طرح این موضوع از نظر اقتصادی و حقوقی جایگاهی ندارد. هر مشترک براساس یک قرارداد از خدمات ما برخوردار می‌شود.

ما در قبال تعهدات قانونی عمل کرده‌ایم و مشترک هنگام استفاده از خدمات قراردادی را امضاء کرده‌اند که در آن شرایط ضمن عقد بوده که براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود.

  • ممکن است که تفاوتی بین مشترکان قدیمی و مشترک‌های جدید در نظر گرفته شود؟

من در این مورد نمی‌توانم امروز جوابی بدهم چون به ما به عنوان مدیران شرکت مربوط نیست و سازمان‌ها و مسئولان مربوطه باید تصمیم بگیرند. آنچه مسلم است این است که دولت بطور قطع به سود مردم تصمیم خواهد گرفت.

  • اساسنامه شرکت جدید تصویب شده است؟

اساسنامه جدید آماده شده و در جلسه‌های هفتگی و ماهانه‌ای که با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس داریم.

این اساسنامه بررسی شده و پیش بینی ما این است که اساسنامه شرکت مخابرات تا پایان خرداد سال جاری براساس قانون تجارت در سازمان ثبت شرکت‌ها بصورت قانونی ثبت شود.

پس از این با سهام دولتی در اختیار سازمان بورس قرارداده می‌شود و با هماهنگی سازمان‌های یاد شده تعداد و ارزش هر‌سهم این شرکت مشخص می‌شود و با کسر سهام کارکنان و سهام دولت تعداد سهام قابل واگذاری مشخص می‌شود.

  • مسئله مدیریت شرکت چه وضعی پیدا می‌کند؟

براساس قانون موجود تا تغییر صاحبان سهام مجمع قبلی و هیأت مدیره قبلی مجمع را ادامه می‌دهند. بعد از تغییر صاحبان سهام مجمع جدید و اعضای جدید تصمیم گیری می‌کنند. هر 20 درصد سهم یک عضو دارد. 20 درصد در اختیار دولت باقی می ماند و 80 درصد سهام واگذار می‌شود.

  • بالقوه شرکت مخابرات چه میزان سهامدار دارید؟

ما هنوز بالقوه هیچ سهامداری نداریم. سازمان خصوصی سازی در مورد سهام شرکت تصمیم می‌گیرد.

  • امروز چه میزان مشترک دارید؟

35 میلیون مشترکت  ثابت و سیار داریم که 13 میلیون سیار است و 22 میلیون و کمی بیشتر ثابت.

  • یعنی این تعداد سهامدار شما نیستند؟

ما علاقه‌مندیم که مشترکان ما سهامدار ما باشند. ولی فراخوان داده‌ایم که نظر خود‌را اعلام کنند. اما اینکه چه می‌شود در زمان خصوصی شدن شرکت، سازمان خصوصی سازی و بورس مشخص می‌کنند.

در قانون مشخص شده است که شرکت‌های دولتی از طریق بورس مزایده و یا مذاکره واگذار شود و اعلام نشده واگذاری سهام به طلبکارها. در زمان خصوصی شدن در بورس مشخص می‌شود که با طلبکارهای‌مان یا در ‌واقع مشترکان چگونه برخورد شود.

  • ارزیابی از ارزش واقعی شرکت شده است؟

هنوز هیچ ارزیابی دقیقی نشده است.

  • تا کنون چند جلسه داشته‌اید؟

8 جلسه.

  • در این هشت جلسه مهم‌ترین مصوبه‌ها چه بوده است؟

در چهار جلسه نخست مصوبه هیات دولت بررسی شده است. یک بند مهم در این مصوبه حفظ وضعیت کارکنان شرکت‌های مخابرات در سراسر کشور است. تعهدات دولت در قبال کارکنان در شرکت جدید ادامه می‌یابد.

مسئله بعدی مسئله واگذاری یکپارچه شرکت‌های مخابرات در استان‌های مختلف با تراز تلفیقی در بورس است. در مصوبه دولت در مورد تعیین تکلیف ودیعه‌های مشترکان نیز تاکید شده است.

چون نمی‌توانست الزام و اجباری باشد اطلاعیه‌ای منتشر کرد‌‌ه‌ایم که هر مشترک در صورت عدم تمایل نظرش را اعلام کند. مصوبه دیگر آیین‌نامه اجرایی مصوبه دولت بود که براساس آن تاکید شده که شرکت مخابرات از اول  سال 86 تا آخر سال 86 براساس قانون تجارت اداره می‌شود و از قانون محاسبات عمومی خارج شد.

در جلسه‌های بعدی نحوه ارائه اطلاعات به بورس و سازمان خصوصی‌سازی را بررسی کردیم و این کار ادامه دارد تا نواقص و نیازمندی‌هایی که هست بررسی و رفع می‌شود. قصد ما این است که تا اواخر خرداد ماه همه اطلاعات در اختیار سازمان خصوصی‌سازی و بورس قرار گیرد، و با پیشرفت طبق برنامه به نظر ما تا اواسط تیر ماه واگذاری سهام شرکت مخابرات آغاز می‌شود.

  • ترکیب و تعداد سهامی که واگذار می‌شود چگونه است؟

تا چهل درصد می‌تواند سهام عدالت باشد و تا 5 درصد سهم کارکنان باشد که هر‌دو بصورت اقساط است. و 20 درصد هم در اختیار دولت باقی می‌ماند که 35 درصد می‌ماند که در بورس عرضه شود. البته اگر 40 درصد سهم سهام عدالت باشد.

  • در حال حاضر در واقع بدهی شما به مشترکان مشخص شده است؟

هنوز این ارزیابی انجام نشده است و اطلاعات باید در اختیار سازمان‌خصوصی‌سازی و بورس قرار گیرد و آنان محاسبه می‌کنند و در این شرایط سهم سهام که به این گروه واگذار شود مشخص می‌شود. همه تا آخر خرداد مشخص می‌شود تا آخر شهریور نیمی از سهام شرکت واگذار خواهد شد و به طور رسمی خصوصی می‌شویم.

  • نام شرکت و صدور پروانه فعالیت شرکت چه مراحلی را طی می‌کند؟

در مصوبات مجلس هم هست که ما به عنوان شرکت مخابرات ایران ثبت شده است و عنوان قابل تغییر نیست. در قانون قید شده است که باید پروانه برای این شرکت به عنوان اپراتور اول صادر شود.

هیأتی نیز مأمور شده است که با همکاری سازمان تنظیم مقررات پروانه را تنظیم کنند و در حال کار هستند که تا قبل از ورود به بورس آماده می‌شود.

  • با خصوصی شدن شرکت مخابرات در تعرفه مکالمه شرکت و نحوه تعیین آن تغییر داده نمی‌شود؟

ما در زمان خصوصی‌ شدن مجاز به تغییر تعرفه‌ها نیستیم. مراجع دولتی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند. البته در سال جاری در لایحه بودجه تبصره‌ای تصویب شد که کد مکالمه در داخل استان‌ها حذف شود.

این عمل در واقع درآمد شرکت را کاهش می‌دهد و ما در خواست افزایش تعرفه‌ها را به میزانی که کاهش می یابد داده‌ایم.

این افزایش حدود 16 درصد است که اندکی به هزینه مشترکان ثابت افزوده می‌شود. این به نفع مناطق محروم است و هزینه کمتری پرداخت می‌کنند.

  • در آینده و خصوصی شدن بخش مخابرات آیا محدود بودن تعرفه‌ها مانعی در راه رقابت و فعالیت خصوص نیست؟

خیر براساس برنامه چهارم هر گونه تغییر در نرخ پایه برعهده مجلس است. بنابراین مجلس تصمیم می‌گیرد و شرکت مخابرات به عنوان اپراتور اول باید از این تعرفه‌ها پیروی کند.

  • این امر به کاهش شرایط رقابتی منجر نمی‌شود؟

تصمیم‌یگری در مورد افزایش تعرفه است و هر اپراتوری در مورد کاهش تعرفه‌ها به شرط این که درآمد دولت کاهش نیابد می‌تواند اقدام کند و تعرفه‌های کمتری از مشترکان خود بگیرد و با دیگر اپراتورها رقابت کند.

کد خبر 20780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز