همشهری آنلاین: ایجاد مرکز آموزش قرآنی مستقل زیر نظر یکی از مراکز قرآنی کشور که به صورت سازمان‌یافته برای مربیان قرآن کشور برنامه‌ریزی کند و نیازمندی‌ها را تشخیص داده و براساس این نیازمندی‌ها افراد را آموزش دهد، می‌تواند راهکاری جهت ارتقای سطح توانمندی مربیان قرآن باشد.

قرآن

غلامرضا شاه‌میوه، کارشناس و داور بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر برگزاری آزمون ورودی برای گزینش مربیان قرآن در مراکز و مؤسسات قرآنی گفت: نیاز است تا مدیران مؤسسات قرآنی برای گزینش مورد نیاز مراکز خود با برگزاری آزمون ورودی و طراحی سؤال متناسب با رشته‌ای که فرد می‌خواهد تدریس کند، مهارت‌های عملی و نظری وی را ارزیابی کنند تا صلاحیت وی محرز شود.

وی در ادامه اظهار کرد: شرط دوم برای گزینش یک مربی ارزیابی شرایط عمومی اعم از شیوه کلاس‌داری وی، اخلاق مربی در برخورد با دیگران و برگزاری کلاس‌های لازم برای این گروه است که می‌تواند باعث بالا رفتن بهره‌وری آموزشی این مربیان در مؤسسات شود.

این داور بین‌المللی تصریح کرد: تجربه نشان داده است کسانی که تنها به حضور در دوره‌های تربیت مربی قرآن اکتفا کرده‌اند، در فعالیت آموزشی خود موفق نشده‌اند و دانشکده‌هایی که این زمینه فعال بوده‌اند، نتوانسته‌اند نیرو‌های انسانی لازم را برای امر آموزش تربیت کنند.

وی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال در کار عملی در رشته‌هایی مانند تلاوت قرآن، آموزش‌های وابسته به آن بسیار ضروری است، زیرا در این رشته آموزش سینه به سینه است و مربیان باید آشنایی عملی با این مباحث داشته باشند.

شاه‌میوه در رابطه با متمایز بودن مربیان قرآن دوره‌های آموزشی خردسالان از مربیان دوره‌های آموزشی بزرگسالان گفت: قطعا این مربیان باید از یکدیگر متمایز باشند، زیرا مربیانی که در حوزه خردسالان می‌خواهند فعالیت کنند، باید شرایط و تخصص لازم را از نظر برخورد با خردسالان و کسانی که اولین آموزش‌ها را از نظر سنی می‌گیرند داشته باشند، در نتیجه نیاز است تا مربیان این گروه سنی به صورت جداگانه تربیت شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: مربیان قرآن باید آموزش‌های جنبی مربوط به کلاس‌داری را آموزشی ببینند و وقتی این آموزش‌های لازم را فرا گیرند به مرور زمان در این حوزه حرفه‌ای خواهند شد.

این فعال قرآنی تصریح کرد: ایجاد مرکز آموزش قرآنی مستقل زیر نظر یکی از مراکز قرآنی کشور که به صورت سازمان‌یافته برای مربیان قرآن کشور برنامه‌ریزی کند و نیازمندی‌ها را تشخیص داده و براساس این نیازمندی‌ها افراد را آموزش دهد می‌تواند راهکاری جهت ارتقای سطح توانمندی مربیان قرآن باشد.

این کارشناس قرآن با تأکید بر کم‌ بودن حق‌الزحمه مربیان قرآن گفت: یک مربی قرآن نباید در حوزه معیشتی با دغدغه مالی مواجه باشد، زیرا این مشکلات می‌تواند زندگی شخصی وی را با مشکل مواجه کند و این مربی نتواند به فراگیری آموزه‌های لازم برای تدریس در کنار کار خود بپردازد.

شاه‌میوه در پایان با مناسب ارزیابی کردن اجرای طرح بیمه فعالان قرآنی خاطرنشان کرد: طرح بیمه فعالان قرآنی اگر به خوبی اجرا شود و موانع و مشکلات این طرح برداشته شود خوب است، اما در کنار اجرای این طرح، ایجاد صندوق رفاه و مرکزی برای پشتیبانی و رفع مشکلات معیشتی فعالان قرآنی می‌تواند گامی در جهت ارزش‌گذاری به فعالیت این گروه باشد.

کد خبر 210473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز