گروه اقتصادی - رضا کربلایی: بانک مرکزی سرانجام با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حذف ارز مرجع جهت واردات کالاهای اساسی به‌جز گندم، جو، ذرت و سویا موافقت و اعلام کرد که دیگر به دارو ارز مرجع نمی‌دهد.

این تصمیم مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی هنوز با واکنشی از سوی مسئولان وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی سلامت و بهداشت جامعه مواجه نشده است. وداع دارو با دلار ارزان، نگرانی دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور و بیماران را تشدید می‌کند؛ هرچند پیش از این مسئولان وعده داده بودند که به جای دلار ارزان به دارو یارانه ریالی خواهند داد. سال گذشته همزمان با تخصیص‌نیافتن ارز مرجع به دارو، مرضیه وحید دستجردی وزیر وقت بهداشت شدیدا نسبت به این تصمیم انتقاد کرد و درخصوص کم‌توجهی دولت نسبت به سلامت بیماران هشدار داد که نتیجه آن برکناری او از مقام وزارت بود.

حالا جدی‌ترین سؤال این است که وزیر فعلی بهداشت با حذف ارز مرجع برای دارو موافق بوده و مردم خیالشان باید بابت گران‌نشدن دارو راحت باشد؟ به گزارش همشهری، بانک مرکزی در بخشنامه 26فروردین خود به 22 بانک کشور به صراحت حذف ارز مرجع را به درخواست و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت داد و تأکید کرد:

با توجه به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای کره، شکر، گوشت قرمز و دام زنده طبق تعرفه‌های پیوست، دارو، مواداولیه دارویی، شیر خشک و تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال1392 به نرخ مبادله‌ای بوده و ارائه‌ درخواست گواهی ثبت آماری بر مبنای نرخ مزبور (مبادله‌ای) بلامانع خواهد بود. بانک مرکزی در این بخشنامه درخصوص معرفی‌نامه‌های صادره از سوی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور تخصیص ارز به نرخ مرجع که کالای آنها تاکنون ترخیص‌نشده، شرایط زیر را تعیین و اعلام کرده است:

چنانچه ارز کالاهای مذکور به نرخ مرجع تأمین شده اما کد تخصیص ارز دریافت نشده و کالا از گمرک ترخیص نشده، ارائه تقاضای صدور گواهی ثبت آماری از سوی بانک‌ها با نرخ مرجع مقدور نبوده و در این راستا بانک‌ها می‌توانند درخواست مورد بحث را با نرخ مبادله‌ای به اداره نظارت ارز ارسال کنند تا پس از اخذ کد تخصیص ارز، نسبت به ترخیص کالا اقدام شود.

درصورتی‌که ارز کالاهای مذکور به نرخ مرجع تأمین و کد تخصیص نیز دریافت شده اما کالای مربوطه ترخیص نشده، گواهی ثبت آماری صادره به نرخ مرجع ابطال‌شده تلقی می‌شود و بانک‌ها می‌توانند همانند بند یک درخواست مورد بحث را با نرخ مبادله‌ای به اداره نظارت ارز ارسال کنند تا پس از اخذ کد تخصیص ارز، نسبت به ترخیص کالا اقدام شود.در مواردی که کد تخصیص ارز به نرخ مرجع دریافت شده، اما ارز مربوطه خریداری نشده و کالا نیز ترخیص نشده، گواهی ثبت آماری صادره به نرخ مرجع ابطال‌شده تلقی شده و بانک‌ها می‌توانند نسبت به اخذ کد تخصیص ارز جدید به نرخ مبادله‌ای اقدام کند.

کد خبر 210553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز