شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

گروه حوادث: هیچ‌یک از مردمی که روز گذشته در اطراف ساختمان فروریخته در منطقه یافت‌آباد تهران جمع شده بودند، باورشان نمی‌شد که تلاش دوساعته 35آتش‌نشان برای نجات دختربچه‌ای که زیر آوار مدفون شده بود، پایان شیرینی داشته باشد.

آوار

ساعت 13:08 دیروز وقتی خبر ریزش ساختمانی سه‌طبقه در یکی از خیابان‌های یافت‌آباد به آتش‌نشانان پایتخت گزارش شد، آتش‌نشانان دو ایستگاه به سرعت راهی محل حادثه شدند.محل حادثه ساختمانی بود که کنار آن زمینی به وسعت حدودا 200متر قرار داشت و کارگران در این زمین سرگرم گودبرداری بودند. این زمین به عمق حدودا پنج متر گودبرداری شده و رعایت‌نکردن نکات ایمنی باعث شده بود که بخش شرقی ساختمان سه‌طبقه‌ای که در مجاورت زمین بود، به‌طور ناگهانی فرو بریزد. در طبقه اول این ساختمان سوپر مارکتی قرار داشت که هنگام حادثه مادر و دختری داخل آن بودند.

مادر جوان که از این حادثه جان سالم به در برده بود، وقتی آتش‌نشانان را مقابل خود دید، گفت: من و دخترم داخل سوپرمارکتمان بودیم و هیچ مشتری‌ای در آنجا نبود. ناگهان متوجه شدم در محلی که ما حضور داشتیم، زمین در حال لرزش است و در یک چشم بر هم زدن صدای مهیبی به گوش رسید و گرد و خاک زیادی به هوا بلند شد. در آن لحظه فقط توانستم خودم را از داخل مغازه به بیرون پرت کنم اما دخترم زیر آوار گیر افتاد.

تلاش برای نجات

آتش‌نشانان پس از شنیدن حرف‌های زن جوان عملیات نجات را شروع کردند. آنها در بررسی‌های نخست اطمینان یافتند که به غیر از دختربچه 10ساله، کسی زیر آوار و داخل بخش تخریب‌شده ساختمان گرفتار نشده است و پس از آن به قسمتی رفتند که آوار ساختمان فروریخته بود و مشغول آواربرداری شدند.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در تشریح این عملیات به همشهری گفت: از آنجا که فضای محل حادثه تنگ و کوچک بود و امکان استفاده از تجهیزات وجود نداشت، آتش‌نشانان با دست یا استفاده از بیل شروع به آواربرداری کردند.
وی ادامه داد: 35 آتش‌نشان بی‌وقفه عملیات نجات را ادامه دادند و این در حالی بود که جمعیت زیادی بعد از اطلاع از حادثه در محل جمع شده و منتظر نتیجه عملیات نجات بودند.

پایان شیرین

ملکی اظهار داشت: دقایق به سرعت می‌گذشت و کم‌کم مردمی که در محل جمع شده بودند از زنده‌ماندن دختر بچه ناامید شده بودند اما آتش‌نشانان به جست‌وجو ادامه دادند و بعد از دو ساعت سرانجام به محلی رسیدند که دختربچه در آنجا مدفون شده بود. وی گفت: این دختربچه درست در گوشه‌ای از دیوار مدفون شده و همین مسئله باعث شده بود که بخش زیادی از سنگینی آوار را دیوار تحمل کند و مانع خفگی دختربچه شود.

وقتی آتش‌نشانان پیکر او را از دل خاک بیرون کشیدند و اعلام کردند که وی هنوز نفس می‌کشد و زنده است، جمعیت حاضر در محل که شگفت‌زده شده و به وجد آمده بودند، شروع به خوشحالی و تشکر از آتش‌نشانان کردند. این در حالی بود که مادر دختربچه که در همه این مدت شیون می‌کرد و نگران دخترش بود، با شنیدن خبر زنده‌بودن وی اشک شوق بر گونه‌هایش نشست.
براساس این گزارش، دختربچه پس از نجات از زیر آوار در اختیار امدادگران اورژانس قرار گرفت و پس از انجام کمک‌های اولیه به بیمارستان انتقال یافت.

کد خبر 212428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز