نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت: در صورتی که موضع ایران مورد تایید نشست مقدماتی بازنگری پیمان «ان. پی. تی» قرار گیرد، آمادگی کامل داریم که بحث‌های محتوایی را آغاز و به طور فعال مشارکت نماییم.

به گزارش فارس، با توجه به مخالفت‌ ایران با دستور کار اجلاس وین که بر پایبندی کامل کشورهای عضو تأکید کرده است، علی اصغر سلطانیه افزود: ایران بر یک موضع اصولی تاکید دارد که باید بدون هیچ گونه تبعیضی تمام مفاد «ان.پی.تی» مد نظر قرار گیرد و ابتدای جلسه نیز این موضوع از سوی ایران مطرح شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌تصریح کرد: نماینده آفریقای جنوبی به منظور یافتن راه حل مسالمت‌آمیز با لحاظ کردن موضع جمهوری اسلامی‌ایران و در عین حال عدم گشودن باب اصلاحیه، جمله‌ای را پیشنهاد کرد مبنی بر این که نشست، درباره میزان پایبندی اعضا به کلیه مفاد معاهده «ان. پی. تی» تصمیم می‌گیرد.

سلطانیه گفت: در صورت تصویب این مورد، موفقیت بزرگی در راستای تأیید موضع اصولی ایران مبنی بر اجرای غیر تبعیض‌آمیز معاهده، رد تمرکز بر مسئله اشاعه سلاح بدون پرداختن به موضوع سلاح‌های هسته‌ای کشورهای دارنده و همچنین بی‌توجهی به ماده 4 ان.پی.تی یعنی حق غیر قابل انکار در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای نیز به دست می‌آید.

وی افزود: جمهوری اسلامی‌ ایران ضمن تشکر از تلاش آفریقای جنوبی اعلام نمود که تصمیم نهایی را روز دوشنبه (امروز) و پس از کسب تکلیف از تهران اعلام خواهد کرد؛ لذا امروز معلوم خواهد شد که آیا نشست می‌تواند دستور جلسه را تصویب و بحث‌های محتوایی را در هفته دوم آغاز نماید یا خیر.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ تصریح کرد: ایران دقیقاً به نقطه‌ای اشاره کرد که حساس‌ترین موضوع بود و کسی هم نمی‌توانست با آن مخالفت کند و نکته مهم این که تا روز جمعه رسماً مشخص نشد که چه کسانی به رئیس جلسه فشار می‌آورند تا این که هیأت ایرانی سؤال نمود که چه کسانی با این پیشنهاد مخالف هستند و نمایندگان اتحادیه اروپا و کانادا اعلام نمودند: اگرچه از نظر اصولی با ذکر کلیه مفاد مخالف نیستیم، لیکن مخالف هرگونه اصلاحیه بوده و نباید یک کشور مانع اجماع و آغاز مباحث محتوایی گردد.

سلطانیه درباره انجام رأی‌گیری نیز گفت: اگر چه طبق آیین‌نامه رأی‌گیری نیز ممکن است، اما در تمامی‌ نشست‌های «ان. پی. تی» به دلیل این که هر تصمیمی‌ می‌بایست در تمام کشورهای عضو معاهده به نحو مؤثر اجرا شود، در آیین نامه نیز تصریح شده است که تصمیمات باید با اجماع اتخاذ گردد و به همین دلیل تاکنون نیز این گونه عمل شده است.

کد خبر 21350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز