یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: نخستین کنگره سراسری شعر صائب تبریزی و شعر اخلاقی، با هدف ایجاد انگیزه در شاعران جوان برای خلق اشعار اخلاقی، هفتم خرداد‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

صائب تبریزی، بهانه جدید نشستی دیگر

به گفته برگزارکنندگان در این همایش همچنین قرار است از 3 کتاب صائب‌تبریزی رونمایی شود. مراسم ویژه این کنگره نیز تقدیر از زنده‌یاد محمد قهرمان خواهد بود. برگزاری نمایشگاهی از نسخ خطی و چاپی دیوان صائب تبریزی، همچنین برپایی غرفه خوشنویسی آثار و اشعار این شاعر، برپایی غرفه خیابان هنر، برپایی 20غرفه از دیدگاه‌های رهبرمعظم انقلاب پیرامون صائب، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور محمدرضا سنگری، علیرضا قزوه و یک شاعر هندی ازجمله برنامه‌های این همایش خواهد بود.

وزیر ارشاد که طی ‌ماه اخیر این چهارمین نشست خبری‌ای بود که در آن حضور فعالانه‌ای داشت، در نشست صبح دیروز هم با تشریح برنامه‌های این همایش اظهار داشت: البته سعی می‌کنیم تا ضرورت نداشته باشد برای مراسمی نشست خبری نداشته باشیم اما هر از چندی به برخی برنامه‌ها توجه ویژه می‌کنیم تا اهمیت آنها بهتر درک شود و رسانه‌ها در جهت جریان‌سازی‌ کمک کنند.

وی درباره همایش سراسری شعر صائب تبریزی و شعر اخلاقی نیز گفت: بارها در کلام رهبر معظم انقلاب اشاراتی وجود داشت و ایشان تجلیلی از مقام اخلاقی صائب داشتند و مداحان، شاعران و مبلغان را توصیه می‌کردند تا از این بخش ادبیات نیز استفاده کنند، اما آنگونه که باید به این موضوع پرداخته نشده، از این‌رو فکر می‌کنیم در قالب یک کنگره می‌توان آغازی برای توجه و عنایت بیشتر به اشعار صائب به‌ویژه در اخلاق و معنویت که گم‌شده است، صورت گیرد. به گفته حسینی، به تعبیر رهبرمعظم انقلاب، اگر ما از بین 10هزار شعری که صائب دارد اشعار اخلاقی را جدا کنیم، خود یک دیوان قطوری از غزل و تک‌بیتی‌ها خواهد شد. وزیر ارشاد ضمن اشاره به اینکه به‌جز تهران باید در اصفهان و تبریز هم برنامه‌هایی داشته باشیم، ادامه داد: صائب‌تبریزی اهل سیر و سفر بود. او از سرآمدان شعر سبک هندی است و همگان بر این مسئله اذعان دارند. شاید چون تعداد اشعارش بسیار است، مثل حافظ و سایرین نتوانسته به سبب حجم کار در همه‌جا حضور داشته باشد اما اگر بتوانیم گزیده‌هایی از اشعار صائب را توسط افراد خبره تجمیع کنیم، مناسب است.

حسینی پس از تشریح برنامه‌های نخستین همایش صائب‌تبریزی به سؤالات مختلف خبرنگاران که اغلب پیرامون این کنگره نبود و رنگ و بوی انتخاباتی داشت، پاسخ داد. وزیر ارشاد در پاسخ به سؤالی درباره اینکه هفته گذشته پیرامون بودجه و ردیف چاپ و نشر بحث درآمدها به پایان رسید، آیا افزایش خواهیم داشت یا کاهش؟ توضیح داد: در این دوره در مجلس شورای اسلامی کمیسیون فرهنگی و تلفیق حمایت‌هایی صورت گرفت و بودجه افزایش یافت. در گذشته برای حوزه نشر، کتاب و مطبوعات 110میلیارد ریال اختصاص یافته بود که این میزان به 80 میلیارد ریال کاهش یافت اما مجلس دوباره این اعتبار را صددرصد افزایش داده که این حرکت فرهنگی قابل تقدیر است. وی درباره موضوع کاغذ هم گفت: مسئله کاغذ و مسئولیت آن در مرحله اول با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، چون همه کارها از سوی آنها انجام می‌شود اما متأسفانه سال گذشته به‌دلیل افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت کاغذ بودیم چون ارز مرجع به کاغذ اختصاص نیافت اما تلاش ما این بود که نوسانات کاهش یابد و حتی برخی را ترغیب کردیم تا وارد‌کننده باشند. از سوی دیگر، برخی نهادهای دولتی را که به شرکت‌هایی وابسته بودند به واردات سوق دادیم تا شاهد تعادل قیمت‌ها باشیم اما کارگروهی تشکیل شد و در این راستا همچنان فعال است ولی در موضوع مطبوعات معاون مطبوعاتی از برخی تولیدات داخلی حمایت کرد تا با قیمت مناسب کاغذ در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و امیدواریم امسال شرایط بهتر باشد و حمایت‌ها بیشتر صورت گیرد.

وزیر ارشاد درباره3 فیلم برتر که در کارنامه دولت دهم وجود دارد، اظهار داشت: صبر کنید این دوره به پایان برسد تا شهریور‌ماه، چون برخی فیلم‌ها را در دست ساخت داریم. همین الان جمعی از هنرمندان و سینماگران در لبنان هستند و شب گذشته گزارش فیلم‌ «22روز فلسطین» را نهایی کردند تا ساخته شود.

حسینی در پاسخ به اینکه چه میزان برای آثار دفاع‌مقدس ارزش قائل شده‌اید، تصریح کرد: تصور ما بر این است که به این دوره مقاومت و به‌واقع مقدس بیش از گذشته پرداخته شده. جشنواره فیلم، تئاتر و... شیوه‌های مختلف حمایتی است. به این مسئله بی‌تفاوت نبوده‌ایم و برای نخستین‌بار خبرگزاری دفاع‌مقدس مجوز گرفت.

وزیر ارشاد: روز تعطیل در تجمع انتخاباتی شرکت کردم

وزیر ارشاد درباره حضورش در ورزشگاه شیرودی و حمایت از یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، ابراز داشت: دولت به‌عنوان دولت نمی‌تواند از یک کاندیدا حمایت کند. اما در همه دولت‌ها افرادی با دیدگاه‌های مختلف هستند و بعید است همه هیأت دولت بر سر یک نفر اتفاق نظر داشته باشند. در دوره دوم خرداد برخی اعضای دولتی رسماً از ناطق نوری حمایت کردند. مثل آقای نعمت‌زاده که دیروز از طرف دکتر روحانی در مراسمی حضور داشت. اطلاعیه می‌دادند و حمایت‌ها را مطرح می‌کردند و برخی به‌عنوان شخص حقیقی از آقای خاتمی حمایت می‌کردند. حسینی گفت: این مسئله جدیدی نیست که اعضای دولت، حتی رئیس‌جمهور به‌عنوان فرد حقیقی می‌توانند از یک کاندیدا حمایت کنند. آنچه مهم است اینکه به‌عنوان وزیر نمی‌توان از یک نامزد حمایت کرد، چون شائبه‌ استفاده از امکانات دولتی به نفع یک کاندیدای خاص مطرح می‌شود ولی این موضوع در گذشته وجود داشته است. حقوقدانانی که امروز بسیاری از موارد را زیر ذره‌بین می‌گذارند این مسائل را مطرح می‌کنند اما اینکه یک فرد حقیقی می‌خواهد حمایت کند، مشکلی نیست. وزیر ارشاد در واکنش به سخنان یکی از حاضران که پرسید شما مرخصی‌گرفته بودید تا به همایش بروید، اضافه کرد: روز جمعه، تعطیل بود از این‌رو بنده در اجتماع یک کاندیدا شرکت کردم و حرف‌هایش را شنیدم اما اصلح‌دانستن یا ندانستن، موضوع دیگری است. من به‌عنوان دبیرکل تشکل‌های دانشگاهیان ایران اسلامی و با این جمع‌بندی که یکی از کاندیداها را اصلح بدانیم و ایرادی هم ندارد، در این جلسه شرکت کردم. وزیر در پاسخ به اینکه آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور از حضور شما در همایش مطلع بودند، اینگونه واکنش نشان داد که در هر مسئله جزئی نباید سؤالی پرسید.

کد خبر 215861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز