همشهری‌آنلاین: 65 کشور جهان معاهده بین‌الملی کنترل تجارت سلاح را امضا کردند .

gun

مراسم امضای این معاهده 90 روز بعد از این‌که 50 کشور آن را امضا کرده‌بودند در نیویورک برگزار شد.

اما چین و روسیه بزرگ‌ترین غایبان این روند هستند. آلمان ، فرانسه و انگلیس که از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سلاح در جهان هستند در این جلسه  این معاهده را امضاء کردند.

بنا به گزارش وب‌سایت سازمان ملل ،بان کی‌مون ،بیرکل سازمان ملل در مراسم امضا معاهده گفت:"کشورها امروز برای محدودکردن و قانون‌مدار کردن انتقال گسترده و استاندارد ضعیف انتقال و تجارت اسلحه از طریق معاهده بین‌المللی تجارت سلاح سازمان ملل(ای تی تی) فرصتی تاریخی دارند".

او افزود:"با ای تی تی ٰدنیا تصمیم گرفته است نقطه پایانی بر طبیعت "آزادی بی حد و حصر " تجارت و انتقال سلاح  بگذارد."

هدف از معاهده بین المللی کنترل تجارت سلاح ، تبیین استانداردهایی برای هرگونه نقل و انتقال تسلیحات متعارف بین کشورها از سلاح‌های کوچک گرفته تا تانک و بالگردهای تهاجمی است.

این معاهده، تعهداتی الزام آور برای کشورهای امضاء کننده به‌وجود می‌آورد تا در قراردادهای تسلیحاتی خود با کشورهای دیگر بازنگری و اطمینان حاصل کنند از تسلیحات فروخته‌شده در نقض حقوق بشر، اقدام‌های تروریستی و نقض قوانین بشردوستانه یا جنایت‌های سازمان‌یافته استفاده نخواهد شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد این معاهده را در ماه آوریل به تصویب رساند.154 کشور به این معاهده رای مثبت دادند. ایران ، سوریه و جمهوری دموکراتیک خلق کره رای مخالف و 23  کشور از جمله روسیه و چین و مصر و هند نیز رای ممتنع دادند.

ایران تاکید داشت این معاهده ناقض حقوق کشورهایی است که به خرید سلاح نیاز دارند.

روسیه و چین احتمالا حاضر نخواهند شد به این معاهده بین المللی ملحق شوند.  آمریکا نیز هنوز این معاهده را امضاء نکرده‌است. جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است به محض آن‌که ترجمه رسمی همه اسناد سازمان ملل متحد در این زمینه تکمیل شود، آمریکا نیز این معاهده را امضاء خواهد کرد.

کد خبر 217342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز