همشهری آنلاین: تلگراف برای بیش از یک قرن؛ آورنده اخبار خوب و بد و بیشتر بد بوده‌ است، اما دوران این تکه کاغذ که حضور آن در کنار در خانه‌ها برای سال‌ها تاییدکننده بدترین ترس‌ها و بدترین خبرها درباره مرگ و شکست بود، دیگر به کلی به پایان رسیده است.

morse

براساس گزارش دیلی تلگراف، هند یکی از کشورهایی که هنوز به شکلی گسترده از سرویس تلگراف استفاده می‌کند، قصد دارد پس از 163 سال آخرین تلگراف خود را در 15 جولای سال 2013 ارسال کند.

شرکت دولتی BSNL که ارائه دهنده خدمات تلگرافی در هند است دچار زیانی دو میلیارد پوندی شده و اعلام ورشکستگی کرده‌است.

خبر پایان یافتن دوران استفاده از تلگراف در هند روز گذشته بازتاب بسیاری داشت زیرا این کشور تنها کشوری در جهان بود که هنوز از تلگراف به شکلی گسترده استفاده می‌کرد. آمریکا در سال 2006 خدمات تلگراف خود را متوقف کرد و بریتانیا نسخه بریتانیایی تلگراف را را در سال 1982 از دور فعالیت خارج کرد.

رسیدن تلگراف به دوران اوج و شهرت چندین دهه طول کشید. اولین پیام تلگرافی جهان در مه سال 1844 توسط ساموئل مورس و با استفاده از سیستمی متشکل از نقطه‌ها و خطوط ارسال شد. این پیام از واشنگتن به بالتیمور فرستاده شد. توسعه این سیستم سرعت زیادی داشت و تا سال 1870 بیش از سه میلیون پیام تلگرافی در آمریکا ارسال شده بود. سرعت بالای انتقال پیام دلیل اصلی شهرت تلگراف بود، این سیستم در زمان خود به گونه‌ای با سیستم پیامک امروز برابری می‌کرد.

کوتاه‌ترین تلگراف جهان توسط اسکار وایلد نویسنده ارسال شده‌است، وی برای آگاهی از وضعیت چاپ کتابش این پیام را برای ناشرش ارسال کرد: "؟"

و ناشر نیز در پاسخ چنین پیامی داد: "!"

کد خبر 219074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز