دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جولیان اسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس روز گذشته اعلام کرد ادروارد اسنودن افشاگر برنامه جاسوسی الکترونیکی آمریکا در روسیه به دام افتاده‌است.

اسنودن

براساس گزارش فاکس‌نیوز، رئیس‌جمهور اکوادور نیز در سخنانی مشابه اعلام کرده ظاهرا اسنودن در دست روسیه گرفتار شده‌است. رافائل کورآ رئیس‌جمهور اکوادور دراین رابطه به AP گفت اسنودن گذرنامه‌ای ندارد. من قوانین روسیه را نمی‌دانم که آیا او می‌تواند فرودگاه را ترک کند یا نه،‌اما فکر می‌کنم که نمی‌تواند و در حال حاضر تحت کنترل مقامات روسیه است.

باوجود اینکه مقامات روسیه بارها تاکید کرده‌اند که اسنودن در محدوده عملیاتی آنها نیست، اما کورآ می‌گوید این بستگی به تصمیم مقامات روسی دارد. گفته شده که اسنودن در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو است. وی برای پناهندگی به اکوادور درخواست داده‌است و به گفته کورآ اگر وی بتواند خود را به سفارت اکوادور برساند،‌درخواست وی بررسی خواهد شد.

کورآ همچنین با تایید گزارش‌هایی مبنی بر لغو مدارک پناهندگی اسنودن توسط سفارت اکوادور در لندن که می‌توانست برای بردن وی به آمریکای جنوبی به کار گرفته شود گفت این کنسولگری با صدور مجوز تردد امن برای اسنودن خطای بزرگی مرتکب شده و به خاطر این خطا تنبیه خواهد شد.

اسانژ و تیمش که درحال یاری رساندن به اسنودن هستند،در شرایطی که وی گذرنامه و مدارک سفارت اکوادور را در اختیار ندارد، اعلام کردند اسنودن در برزخ قرار گرفته‌است. اسانژ ایالات متحده را به خاطر ابطال گذرنامه اسنودن محکوم کرد و اعلام کرد ظاهرا اسنودن در روسیه گیر کرده است. با این‌همه انتظار اطلاعات محرمانه از سوی او متوقف نخواهد شد.

اسنودن هفته گذشته از هنگ‌کنگ به روسیه پرواز کرد تا از مسکو خود را به جایی دیگر مانند هاوانا یا کوبا برساند،‌اما ظاهرا هنوز از بخش ترانزیت فرودگاه مسکو خارج نشده‌است. مقامات آمریکایی نیز در این شرایط بیکار ننشسته و به مذاکرات و درخواست‌های خود ادامه می‌دهند تا مقامات روسی را قانع کنند تا اسنودن را به آمریکا بازگردانند،‌با این‌همه روسها می‌گویند که این مشکل آنها نیست.

کد خبر 221170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز