چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

ترجمه - امیررضا نوری زاده: گفت‌وگو با جانتان دیتون و والری فاریس، کارگردانان «خانم کوچولوی سان شاین».

فیلم «خانم کوچولوی سان شاین» از جمله آثار برتر سینمای مستقل در سال گذشته بود که مورد توجه داوران آکادمی اسکار نیز قرار گرفت و در 5 شاخه نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در نهایت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل به «آلن آرکین» برای بازی در این فیلم رسید.

کارگردانان این فیلم تحسین شده «جانتان دیتون» و «والری فاریس» بودند که پیش از این سابقه ساخت ویدئو کلیپ‌هایی برای گروه‌هایی چون اویسس،ویزر و رامونس را داشتند. این گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو به نحوه شکل‌گیری این پروژه و دلایل موفقیت آن اشاره دارد.

  • چه مدت درگیر ساخت این پروژه بودید؟

 کار به سرعت آغاز شد و هدف ما رسیدن فیلم به جشنواره «سان دنس» بود که در نهایت فیلم 4 روز مانده به جشنواره تکمیل شد.پس از ساخت چندین ویدئو کلیپ و مستند دوست داشتیم تا یک فیلم بلند را کارگردانی کنیم اما مهمترین نکته یافتن فیلمنامه مناسب بود زمانی که این فیلمنامه را خواندیم مطمئن شدیم که سناریو مورد نظرمان را پیدا کرده‌ایم. این چیزی نبود که منتقدان از یک کارگردان ویدئو کلیپ سراغ داشتند و همین نکته چالش مهمی برای ما بود.

  • فیلمنامه چگونه به دست شما رسید؟

از طریق ران یرسکا و آلبرت برگر ،تهیه کنندگانی که ما برای مدت‌ها می‌شناختیم. آنها قبلاً فیلم‌هایی چون انتخابات و کرامب را تهیه کرده بودند. ما همیشه به‌دنبال راهی برای همکاری با آنها بودیم و البته آنها هم چند فیلمنامه برای ما فرستاده بودند که مورد پسند ما نبود.

البته این فیلمنامه هم با دارا بودن موضوعاتی چون خانواده ناموفق، مسابقه زیبایی کودکان و سفر جاده‌ای خانوادگی در نگاه اول چندان جذاب نبود ولی با کمی دقت متوجه غیر عادی بودن این فیلمنامه شدیم.ما بر این باور بودیم که یک فیلم ژانری نمی‌سازیم و بیشتر بر این باور بودیم که تعدادی از کاراکترهای دوست داشتنی را کارگردانی می‌کنیم.

  • قبلاً وسوسه نشده بودید که اولین فیلم را بر اساس فیلمنامه‌ای از خودتان بسازید؟

 این کار زمان زیادی می‌برد و از سوی دیگر ما به کار برخی از فیلمنامه‌نویس‌ها اعتماد کامل داریم.مایکل آرنت(فیلمنامه‌نویس خانم کوچولوی سان شاین )فرد بسیار مقیدی است و به تمام جزییات فیلمنامه توجه خاصی داشت.ما از این همکاری راضی هستیم و شاید بخواهیم برای پروژه‌های آتی همکاری داشته باشیم.

  • حضور این تعداد هنرپیشه شناخته شده در فیلم برای همه قابل توجه بود بویژه استیو کارل!

- ما همیشه استیو را هنرپیشه و کمدینی باهوش می‌دانستیم.او هم مثل آرنت در کارش جدی بود.

  •  آیا این جمع بازیگران از ابتدا مورد نظر شما بودند؟

 برخی از آنها در انتهای کار به ما ملحق شدند. برای مثال ما تا چند ماه قبل از کلید خوردن فیلم از حضور استیو اطمینانی نداشتیم.

 گرگ کینر را از ابتدا برای نقش ریچارد می‌خواستیم و تونی کولت هم پس از مطالعه فیلمنامه و مذاکره با ما در فیلم بازی کرد. ما شخصاً ابیگیل برسلین را برای این فیلم پیدا کردیم و پل دانو را هم از دو سال قبل برای بازی در اولین فیلم کاندیدا کرده بودیم و فقط نگران شرایط بدنی او و بیماری کهنه‌اش بودیم.

  • چگونه  ابیگیل برسلین انتخاب شد؟

ما او را از فیلم نشانه‌ها می‌شناختیم. او در آن فیلم 4 ساله بود ولی بازی فوق‌العاده‌ای داشت و در تستی که از او به عمل آوردیم عالی بود.

  • سکانس مربوط به سفر به مسابقه زیبایی کودکان به عقیده بسیاری مهمترین سکانس فیلم بود!

ما برای فیلمبرداری آن سکانس از یک مدیر بدلکاری استفاده کردیم تا سلامت همه تضمین شود. البته گرگ همه صحنه‌های مربوط به رانندگی را شخصاً انجام داد.

  • آیا این خودرو استیشن از ابتدا در فیلمنامه بود؟

 بله این خودرو متعلق به خود ما بود!

  • ‌آیا تابه‌حال ناچار شده بودید آن را هل دهید؟

 بله به دفعات ناچار به این کار شدیم. ولی من قصد دارم در صورت امکان مستندی درباره فولکس واگن در اروپا بسازم چون مطمئن هستم بسیاری از اروپایی‌ها خاطرات جالبی از این خودرو دارند.

  • برخی عنوان کرده بودند که شباهت‌هایی بین فیلم شما و فیلم « national lampoon’s vacation» وجود دارد!

 من این فیلم را ندیده‌ام و علیرغم این مسئله علاقه‌ای هم برای دیدن آن ندارم. البته ما فیلم تعطیلات اروپایی را برای مقایسه تماشا کردیم ولی فکر می‌کنم لحن فیلم ما کاملاً با آن فیلم متفاوت بود.

  • دختران کوچکی که در این مسابقه حضور داشتند را چگونه راهنمایی می کردید؟

 شاید باور نکنید ولی هیچ راهنمایی صورت نگرفت!همه آن دختران همراه با مادرانشان در این مسابقه حضور داشتند و به یک عبارت این یک مسابقه کاملاً واقعی بدون دخالت کارگردان بود.

  • عکس العمل والدین نسبت به این مسئله چه بود؟

 ما با همه والدین برخورد نداشتیم ولی کل داستان را برای آنها توضیح دادیم و آنها هم گفته‌ها را به بچه‌ها منتقل کردند. برای ما خیلی مهم بود که بچه‌ها و والدین آنها اطمینان کامل به ما داشته باشند.

  •  آیا شما فرزندی هم دارید؟

 بله ما سه فرزند داریم

  • آیا آنها هم فیلم را تماشا کرده‌اند؟

- چندین مرتبه!!

  • در حال حاضر برروی چه پروژه‌ای کار می‌کنید؟

 ما چند ویدئوکلیپ برای تولید داریم از جمله ویدئوکلیپ جدید گروه اویسس ولی برای ساخت فیلم جدید هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم، اما چیزی که مسلم است ادامه روند ساخت فیلم‌های کم هزینه و مستقل است چون آزادی عمل برای ما از هر چیز دیگری مهمتر است.

ماهنامه امپایر

کد خبر 22158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز