یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: بورس ایده طبق قانون برنامه پنجم توسعه در نیمه دوم امسال تاسیس خواهد شد.

علی صالح‌آبادی اعلام کرد: به‌طور کلی، اختراعات و اکتشافات، برندها (نام‌های تجاری) و طرح‌های صنعتی، در بازار دارایی‌های فکری فرابورس قابل معامله خواهند بود. سخنگوی سازمان بورس افزود: در بخش اختراعات و اکتشافات، افرادی‌که اختراع خود را در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت رسانده‌اند، می‌توانند آن را عرضه کنند. به این ترتیب تأمین منابع مالی لازم برای عملیاتی‌کردن ایده و اختراع، ازطریـق بازار ایده صورت خواهد گرفت.

او برندها را از دیگر انواع دارایی‌های فکری قابل عرضه در فرابورس دانست و گفت: درایران شرکت‌های بزرگی وجود دارند که توانسته‌اند نام تجاری قابل‌قبول و محبوبی به‌دست آورند. اینگونه شرکت‌ها از طریق بازار ایده فرابورس می‌توانند اجازه استفاده از برند خود را تحت شرایط مشخص، به شرکت‌های صاحب صلاحیت واگذار کرده و درآمد قابل‌قبولـی به‌دست آورند.سخنگوی سازمان بورس تأکید کرد: نخستین گام برای پذیرش دارایی‌های فکری، ثبت آن در اداره ثبت مالکیت صنعتی است، سپس کمیته عرضه فرابورس طرح مذکور را بررسی و تأیید می‌کند.

صالح‌آبادی گفت: ایده‌ها در فرابورس، به 2 شکل قابل عرضه خواهند بود؛ در روش نخست، دارایی‌ فکری در قالب یک برگه بهادار، در فرابورس عرضه شده و پس از کشف قیمت، متقاضیان آن را خریداری می‌کنند، در روش دوم، یک یا چند دارایی فکری (شامل اختراع، طرح صنعتی و یا برند) در قالب یک شرکت سهامی خاص در بازار فرابورس عرضه شده و سهام این شرکت به‌صورت بلوک و یکجا، در داخل یا خارج کشور، فروخته می‌شود. صالح‌آبادی افزود: برای افزایش جذابیت این بازار، کارمزد معاملات در بازار دارایی‌های فکری پاییـنی درنظر گرفتـه شده است.

کد خبر 226557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز