گروه محیط‌زیست: در نخستین نشست هیأت دولت تدبیر و امید که به ریاست حسن روحانی برگزار شد تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسید.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پس از برگزاری نخستین جلسه هیأت دولت در این‌باره گفت: در جلسه هیأت دولت با توجه به قولی که به مردم داده بودیم درخصوص دریاچه ارومیه نیز تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد کارگروهی زیرنظر وزیر نیرو به‌عنوان «کارگروه نجات دریاچه ارومیه» مسائل و مشکلات این دریاچه را بررسی کند و گزارش آن را در جلسات آینده به دولت ارائه دهد.

به گزارش همشهری، تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در حالی به تصویب دولت رسیده است که 24راهکاراجرایی برای نجات دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد؛ راهکارهایی که عملی‌شدن آنها، بنا به اعتقاد کارشناسان می‌تواند مانع از بروز فاجعه زیست‌محیطی در این زیست‌بوم آبی شود. براساس این راهکارها، وزارت نیرو در نخستین گام ملزم به پلمب 30هزار حلقه چاه غیرمجاز و بازکردن دریچه سدها برای تأمین بخشی از حقابه این دریاچه در حوضه آبریز ارومیه شده است. با وجود این الزامات وزارت نیرو تا‌کنون هیچ اقدام کارسازی دراین زمینه صورت نداده است. آمارهای موجود نشان می‌دهد در حال حاضر راندمان آبیاری در بخش کشاورزی کمتر از 35درصد است. به‌عبارت دیگر، بیش از 60درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی هدر می‌رود. بر همین اساس، تبدیل آبیاری سنتی به آبیاری مدرن و تغییر الگوی کشت و جایگزینی آن با کشت سازگار با اقلیم از دیگر راهکارهایی است که همواره برای برون رفت از معضل کنونی دریاچه ارومیه به آن اشاره می‌شود.

اما علاوه براین راهکارها، راهکار دیگری که امروز برخی کارشناسان بر اجرای آن پای می‌فشارند و از آن به‌عنوان گزینه‌ای کارساز برای مقابله با معضل دریاچه ارومیه نام می‌برند توسعه تجارت و صنعت به جای توسعه ناپایدار بخش کشاورزی در منطقه است؛ به‌ویژه آنکه منطقه ارومیه از موقعیت استراتژیک بسیار بالایی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و بازرگانی برخوردار است.نکته قابل تامل اینکه وزارت نیرو با سدسازی‌های فاقد ارزیابی زیست‌محیطی و مدیریت غلط منابع آبی نه‌تنها سهم بسیار بزرگی در بروز وضعیت اسفبار دریاچه ارومیه دارد که باعث تخریب بسیاری از زیست‌بوم‌های کشور شده است. افت آب در 230دشت کشور و تبدیل این دشت‌های حاصلخیز به کویر از دیگرپیامدهای مدیریت ناصواب منابع آبی کشور است. براین اساس، انتظار می‌رود پیش از هر اقدامی برای مدیریت نابسامان منابع آبی کشور چاره‌اندیشی شود.

براساس اخباردریافتی، بنا به مصوبه هیأت دولت قرار است کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهادکشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود. این کارگروه موظف است با استفاده از سوابق مطالعات و اقدامات قبلی به عمل آمده در این زمینه و بررسی‌های تخصصی و میدانی بیشتر، ظرف 2ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و جهت تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه کند.البته پیش از این نیز چیت‌چیان، وزیر نیرو تجدید نظر درخصوص سدسازی‌ها و بازنگری در آنها را ازجمله برنامه‌های خود در رابطه با دریاچه ارومیه مطرح کرده است.

کد خبر 227771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز