چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان مطالعات جوی در یک بررسی جدید پیش‌بینی کردند که در صورت عدم اتخاذ اقدامات پیشگیرانه تا سال ۲۰۵۰ میلادی، خسارات مالی ناشی از وقوع سیلاب‌های شدید بویژه در شهرهای ساحلی سراسر جهان سالانه به یک تریلیون دلار خواهد رسید.

سیل

به گزارش ایسنا،‌ این مطالعات نشان می‌دهد تقریبا تمام شهرهایی که با خطر جدی نابودی ناشی از طوفان و سیل مواجه هستند در آسیا و آمریکای شمالی قرار دارند که سه شهر آمریکایی شامل نیویورک، نیواورلئان و میامی با بالاترین خطر آسیب روبرو هستند.

نتایج این تحقیق روز گذشته در نشریه Nature Climate Change منتشر شده است.

«رابرت نیکولز»، مولف این تحقیق می‌گوید: اگر برای مقابله با این خطرات کاری انجام نشود، شاهد رشد فزاینده حوادث طبیعی و اثرات مخرب حاصل از آنها خواهیم بود و واقعا حق انتخابی نیز نخواهیم داشت.

الگوی تغییرات جوی نشان می‌دهد که طی دهه‌های آینده شاهد طوفان‌های بیشتر و شدیدتری خواهیم بود که در حال حاضر نیز ممکن است شاهد اثرات آن باشیم چراکه بسیاری از دانشمندان معتقدند تغییرات جوی سبب شدت یافتن طوفان سندی شد.

به گزارش لایوساینس، نیکولاس و همکارانش پس از طوفان کاترینا که در سال 2005 میلادی سواحل خلیج مکزیک را در نوردید این ایده به ذهنشان خطور کرد تا به بررسی شهرهایی که در سراسر جهان در معرض بیشترین خطرات قرار دارند، بپردازند.

در نتیجه این تیم تحقیقاتی داده‌های آماری 136 شهر ساحلی را همراه با یک میلیون شهروند و با در نظر گرفتن عواملی نظیر ارتفاع شهر،‌ پراکندگی جمعیت و شیوه‌های مقابله با سیل که این شهرها دارند اعم از ایجاد خاکریز و سد، ‌مورد بررسی قرار دادند.

آنها سپس این مطالعات را با پیش‌بینی سطح آب دریاها، فرورفتگی‌های زمین، رشد مورد انتظار جمعیت و پیش‌بینی رشد اقتصادی تولید ناخالص ملی گردآوری کردند.

پس از آن‌ آنها عمق سیل و هزینه‌های احتمالی صدمات ناشی از آن را پیش‌بینی کردند. مطابق با بررسی آنها هزینه‌های ناشی از خسارات سیل تا سال 2050 میلادی سالانه در سراسر جهان به یک تریلیون دلار خواهد رسید.

آسیب‌پذیرترین و در معرض خطرترین شهرهای جهان عبارتند از «گوانگ‌شو» در چین، بمبئی و کلکته در هند، «گوآیاکوئیل» در اکوادور و «شن‌زن» در چین که مطابق با مطالعات این محققان تقریبا تمام شهرهایی که در معرض بیشترین خطرات بودند در آسیا و آمریکای شمالی قرار داشتند.

کد خبر 228042
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز