آقای فانی معتقد است که در روزهای پنجشنبه باید به فعالیتهای فوقبرنامه و پرورشی پرداخت درحالیکه هماکنون مدارس در این روز کاملاً تعطیل هستند.اکنون چنین بهنظر میرسد که تصمیمسازان نظام آموزش و پرورش دریافتهاند که نتیجه اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس چیزی جز تعطیل شدن تعلیم و تربیت در روزهای پنجشنبه نبود و عملا مدارس در هفته 2روز تعطیل بوده و از کیفیت آموزشی کاسته شده است.
وزیر سابق آموزش و پرورش مدعی بود تعطیلی پنجشنبهها براساس سند تحول آموزش و پرورش است، دانشآموزان باید زمان بیشتری را در کنار خانواده بگذرانند ولی سرپرست وزارت آموزش و پرورش که سابقه سالها حضور در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور را دارد با توجه به نتایج اولیه و ملموس این طرح از دایر شدن برخی مدارس در پنجشنبهها سخن گفته است. علیاصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که لازم است با برنامهریزی امور فوق برنامه، امسال بهصورت اختیاری در هر محلهای، یک تا 2 مدرسه در روزهای پنجشنبه دایر باشند.
سرپرست مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تعداد روزهای تحصیل دانشآموزان به خبرگزاری تسنیم گفت: در دنیا براساس مطالعات تطبیقی روزهای تحصیل بین 180تا 220روز است که این دوره در ایران براساس مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش 200روز اعلام شده است.
حمیدرضا کفاش در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعطیلی پنجشنبههای مدارس روزهای تحصیل دانشآموزان کمتر از 200روز است، آیا با این حساب احتمال لغو تعطیلی پنجشنبههای مدارس وجود دارد، گفت: آقای فانی معتقد است که پنجشنبهها تعطیل نباشد و فعالیتهای فوقبرنامه، پرورشی و ورزشی در این روز در مدارس انجام شود.برخی کارشناسان معتقدند مصوبات شورایعالی آموزش و پرورش در سال 90بهعلت انقضای مدت عضویت اعضایی که حق رأی داشتند، غیرقانونی است و میبایست در آنها تجدید نظر شود و موضوع تعطیلی روزهای پنجشنبه نیز در همین دوره فترت تصویب شده است و محل اشکال است.
همسویی با سند تحول
وزیر سابق آموزش و پرورش بارها مدعی شده همه کارهایی که به دستور او در این دستگاه انجام میشود «همسو» با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و برای اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه که با مخالفت کارشناسان و صاحبنظران و نمایندگان مجلس روبهرو شد، دست به دامان رئیسجمهور سابق شد.
رئیسجمهور سابق برای اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس در اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش کشور بهصورت تمام قد از وزیرش دفاع کرد و روز پنجشنبه را روز «خانواده» نامگذاری کرد و بدین ترتیب مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل شد.
در سند تحول تعطیلی پنجشنبهها نیامده است
محمدعلی نجفی، وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی دولت یازدهم که اکنون معاون رئیسجمهور است اخیرا درباره نگرانی والدین از طرح تعطیلی پنجشنبههای مدارس و اینکه وزیر قبلی عنوان کرده بود براساس سند تحول این طرح اجرایی شده، آیا تغییری در اجرای این طرح ایجاد خواهد شد؟ به ایسنا گفت: این نگرانی دوطرفه است، چرا که عدهای نیز نگران هستند که چرا پنجشنبهها تعطیل شده است. وزیر پیشین آموزش و پرورش افزود: تعطیلی پنجشنبهها منجر به افت کیفی آموزش دانشآموزان شده است، از سوی دیگر خانوادههایی که در روزهای پنجشنبه به محل کار خود میروند، تعطیلی پنجشنبهها و ماندن کودکان آنها در منزل نیز نگرانکننده شده است.
نجفی اظهار کرد: نمیخواهم بگویم این طرح درست یا نادرست بوده اما این نگرانی از طرف هر دو گروه مطرح است؛ چرا که عدهای معترض به تعطیلی پنجشنبه مدارس هستند؛ ضمن آنکه در هیچ جایی از سند تحول صحبتی از تعطیلی پنجشنبهها نشده است؛ اینکه هر اقدامی در آموزش و پرورش انجام شده و عدهای آن را به سند تحول وصل کنند بهنظرم این اقدام از نظر صداقت و امانت داری نسبت به سند تحول، کار درستی نیست. برخی نمایندگان مجلس ازجمله عبدالوحید فیاضی، که خود فرهنگی و سالها مدیرکل آموزش و پرورش مازندران بوده است، چندی پیش گفت: هیچ توجیهی برای تعطیلی پنجشنبههای مدارس راهنمایی و دبیرستان وجود ندارد و تعطیلی پنجشنبهها، افت تحصیلی و آموزشی را در پی خواهد داشت.
عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: این تعطیلی برای دبستانیها با توجه به برخی مخالفتها موجه است اما برای راهنمایی و دبیرستان هیچ توجیهی وجود ندارد، شرایط سنی دانشآموزان بهویژه در دوره دبیرستان بهگونهای است که با یک روز خلأ آموزشی، امکان دارد آسیبهای اجتماعی و خطراتی از نظر اخلاقی متوجه این دانشآموزان شود.
ایجاد سازمان رفاهی برای فرهنگیان
در همین حال دولت یازدهم بر حل مشکلات معیشتی و رفاهی فرهنگیان تأکید دارد و سرپرست وزارت آموزش و پرورش از احتمال ایجاد سازمانی برای رسیدگی به امور رفاهی فرهنگیان خبر داد و گفت: معتقدم در ساختار آموزش و پرورش باید فعالیتهای جدیدی نظیر پرداختن به اقتصاد آموزش و پرورش برای ساماندهی امکانات و منابع و جلوگیری از هدر رفت آن و سازمانی برای رسیدگی به امور رفاهی فرهنگیان ایجاد شود که البته این موضوعات نیاز به مصوباتی دارد که درصورت اخذ آن پس از بررسیهای کارشناسی، انجام خواهد شد.