دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جذب مخاطبانی غیراز مخاطبان حرفه‌‌ای تئاتر چندی است که از سوی مدیران جدی گرفته می‌شود.

از سوی دیگر برپایی جشنواره‌هایی همچون تئاتر شمسه که بر پایه مشارکت مردمی است یکی دیگراز جریانات تئاتری است که این روزها حسابی طرفدار پیدا کرده است. برپایی همایش تئاتر کاربردی به همت حوزه هنری تهران در ادامه همین سیاست است تا از این طریق تئاتر برای همگان در دسترس وجذاب شود.

صبح دیروز 17شهریور رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به همراه علی ظفر قهرمانی دبیر این همایش به تشریح نخستین همایش تئاتر کاربردی پرداختند. درابتدا رحمت امینی با اشاره به اینکه تنها افراد ثابتی تماشاگر تئاتر هستند و دیگر اقشار جامعه به نوعی تئاترهراسی دارند، به تئاتر کاربردی اشاره و اعلام کرد که تئاتر کاربردی می‌تواند مشکلات تئاتر مرسوم را هم رفع کند. به گفته امینی بی‌توجهی به تئاتر در عملکرد مدیران نهادهای اساسی وکلی کشور بخشی از معضلات تئاتر است. البته او لایه دیگر این معضلات را به بی‌توجهی هنرمندان نسبت داد و گفت: بخشی از معضلات تئاتر نیز به‌خود هنرمندان این عرصه بر می‌گردد که ارتباط خود را با مخاطبان و علاقه‌مندان بهبود نمی‌بخشند.

مجموعه این عوامل باعث شد که حوزه هنری به‌عنوان یکی از متولیان تئاتر دست به برگزاری همایش تئاتر کاربردی بزند تا این نوع تئاتر در کنار شکل مرسوم تئاتر بتواند جایگاه خود را در بین نهادهای مردمی باز کند. او درباره تئاتر کاربردی به تئاتر در نهادهای آموزشی، کارگری، مراکزی همچون بیمارستان، مترو و... اشاره کرد و گفت: تئاتر کاربردی در نهادهای آموزشی، کارگری و... می‌تواند تأثیر خود را نشان دهد و در دنیا در خصوص موارد اینچنینی از این گونه استفاده می‌شود و به‌عنوان ابزاری برای رفع مشکلات درون گروهی و فرهنگسازی‌ بهره گرفته می‌شود. افزایش امید به زندگی در کهنسالان، افزایش امید به بهبود در بیماران و اصلاح روابط و رفتار بزهکاران در زندان بخشی از اهداف تئاتر کاربردی است. با این حال نخستین دوره این همایش ویژه متخصصان و هنرمندان تئاتر با حضور 2استاد متخصص از آلمان و آمریکا برگزار می‌شود. ثبت نام 14استان، 95نفر از تهران و 116نفر از شهرستان‌ها در نخستین همایش تئاتر کاربردی نشان از جوان بودن این شکل از تئاتر است.

به گفته دبیرجشنواره‌، در سراسر دنیا نهادهای مردمی از تئاترکاربردی حمایت می‌کنند؛ نهادهایی همچون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، امور زندان‌ها، کانون اصلاح و تربیت. با این حال این دوره همایش بدون حضور این نهادها برگزار می‌شود. علی ظفر قهرمانی‌نژاد دبیر نخستین همایش تئاتر کاربردی درباره چرایی عدم‌حضور این نهادها به سابقه این نوع نمایش در ایران اشاره کرد و اعلام کرد که آرام آرام صدای تئاتر کاربردی شنیده می‌شود. او که برای معرفی تئاتر کاربردی در نهادهای اجتماعی 4سال وقت صرف کرده‌است، به زمانی اشاره می‌کند که برای معرفی این طرح به آموزش و پرورش رفته بود و در نهایت به این نتیجه رسیدکه این طرح باید به مرور زمان معرفی شود. او در ادامه تصریح کرد: تئاتر کاربردی زمانی می‌تواند موفق عمل کند که از پایین به بالا شروع به‌کار کند نه از بالا به پایین و در همین راستا، ما از مدارس شروع کرده‌ایم. او که به آینده این طرح امیدوار است به روزهایی اشاره کرد که مسئولان آموزش و پرورش و زندان‌ها پس از آشنایی با تئاتر کاربردی خود به سمت این تئاتر آمدند. همایش تئاتر کاربردی 18تا 21شهریور‌ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 230314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز