سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه عکس «سرزمین مقدس» در موزه هنرهای معاصر فلسطین وابسته به فرهنگستان هنر عصر دوشنبه ۱۸ شهریور افتتاح شد.

مسجد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، این نمایشگاه با همکاری دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه وابسته به مجلس شورای اسلامی، مرکز مطالعات فلسطین نهاد ریاست جمهوری و موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد و 40 عکس از معماری بیت‌المقدس به همراه فیلمی که در سال 2010 از این شهر گرفته شده، به نمایش درآمد.

در این نمایشگاه، از تصاویر سیاه - سفید که متعلق به دهه 80 سال 1800 میلادی است تا عکس‌های رنگی که در سال‌های اخیر گرفته شده به چشم می‌خورد و می‌توان تغییراتی که در معماری و فضای شهری مسجدالاقصی و این شهر مقدس رخداده، مورد بررسی قرار داد.

مسجدی که حدودا ۱۴ کیلومتر تا رام الله مرکز اداره موقت فلسطین فاصله دارد و برخی از یهودیان ساکن بیت المقدس (اورشلیم) اعتقاد دارند که بقایای معبد «هیکل»، معبدی که سلیمان نبی به دستور خداوند ساخت و شرح آن در کتاب مقدس، بخش عهد عتیق آمده‌است؛ در زیر مسجدالاقصی قرار دارد به همین دلیل با تخریب مسجدالاقصی سعی در احیای آن معبد دارند.

در یکی از تصاویر منبر بزرگی که قدمتی چند صد سال داشت، مشاهده می‌شود، منبری که روز 30 مرداد 1348 در هنگام آتش‌سوزی که در بخشی از مسجدالاقصی در فلسطین اشغالی توسط افراد متعصب صهیونیست از بین رفت و بعلاوه خسارات قابل توجهی به خود مسجد نیز وارد شد؛ دیده می‌شود.

اسرائیل این حادثه را که خشم و انزجار مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت به یک جهانگرد یهودی استرالیایی نسبت داد.

«دنیس مایکل روهان» سیاح استرالیایی که صهیونیست‌ها وی را عامل به آتش کشیدن مسجدالاقصی معرفی کردند، در یک حرکت نمایشی محاکمه شد و متعاقبا منابع خبری اسرائیل اعلام کردند که چون نامبرده دچار بیماری روانی بوده آزاد شده است و این خبر در همان سال در تمام جهان انعکاس خبری بسیاری داشت و در روزنامه کیهان آن روز نیز منتشر شد.

همچنین فیلمی که در این نمایشگاه به نمایش درآمد، متعلق به سال 2010 است که حضور سیاحان و زندگی شهری در پشت دیوار حائل و در بخش صهیونیست نشین را روایت می‌کند.

دیوار حائل نیز در تصاویر بیانگر تفاوت بارز زندگی شهروندی میان دو قشر مسلمانان و یهودیان است.

نمایشگاه عکس «سرزمین مقدس» تا 11 مهر ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌‌توانند به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع خیابان بزرگمهر، شماره 74 مراجعه کنند.

ساعات بازدید از این نمایشگاه به غیر از روزهای تعطیل شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 تا 17 و روزهای پنجشنبه ساعت 10 تا 15 است.

کد خبر 230554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز