برای شناسایی عوامل تأثیرگذار در حوادث جادهای و سهم هر کدام در حادثه اخیر، با مسعودخوانساری، رئیس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی و معاون پیشین وزیر راه گفتوگو کردهایم.
- چه میزان توجه به معاینه فنی وسایل نقلیه عمومی را در جلوگیری از اینگونه حوادث مؤثر میدانید؟
قطعا اصلیترین راه برای کنترل کیفیت و ایمنی خودروها، انجام معاینه فنی بهطور دورهای است؛ بهخصوص خودروهایی که در جادهها تردد و مسافران زیادی را جابهجا میکنند، باید بهطور منظم معاینه فنی شوند. نظارت در این بخش باید افزایش یابد تا معاینه فنی بهطور صحیح انجام شود. معاینه فنی بسیار ضروری و مفید است. باید این موضوع تقویت شود و وسایل نقلیه التزام بیشتری به شرکت در معاینه فنی دورهای داشته باشند.
- بهطور کلی چه عواملی موجب بروز حوادث جادهای میشود؟
5عامل در بروز حوادث جادهای مؤثر است؛ جاده، وسیلهنقلیه، عامل انسانی، قطعات ماشین و دستگاههای ناظر که دستگاههای ناظر شامل پلیس راه و سازمانهای حملونقل و پایانهها میشود. در سانحه اخیر بهنظر میرسد طبق برآوردهای انجامشده، قطعات وسیلهنقلیه بیشترین نقش را داشته است. جاده در این تصادف نقشی نداشته است چراکه اتوبان تهران- قم از استاندارد لازم برخوردار است.
- عدهای بهاحتمال خواب آلودگی راننده و عدممقاومت گاردریل اشاره کردهاند، شما این عوامل را مؤثر میدانید؟
طبق بررسیهای انجامشده، خطای انسانی دخیل نبوده است. راننده خوابآلوده نبوده و سرعت هم بالا نبوده است بلکه ترکیدگی لاستیک موجب انحراف و تصادف شده است. اتوبوس ابتدا منحرف شده و سپس با یک خودروی سواری برخورد کرده که موجب شده بهطور مستقیم به سمت گارد ریل برود و وارد لاین مقابل شود.
گارد ریل اگر قرار باشد آنچنان محکم باشد و از جنس سخت در میانه جادهها استفاده شود، خود عاملی بر افزایش تلفات خواهد بود به همین دلیل بحثهای مطرح شده در مورد عدماستحکام گاردریل غیرکارشناسی است. اگر قرار باشد سد محکم بتنی وسط جاده قرار داده شود، ممکن است برخورد وسیله نقلیه با آن تلفات بیشتری بر جای بگذارد. گاردریل باید اندکی خاصیت ارتجاعی داشته باشد تا از فشار ضربه بکاهد.
- گفته میشود ورود لاستیکهای بیکیفیت چینی پس از هدفمندی یارانهها، رونق گرفته و این موضوع ایمنی را کاهش داده است؟ نظر شما در این زمینه چیست؟
عامل اصلی بروز حادثه اخیر هم لاستیک اتوبوس بوده است. در بررسیهای اولیه مشخص شده که این لاستیک صاف نبوده و آج داشته است که در این حالت باید کیفیت آن مورد آزمایش قرار گیرد. لاستیک خودرو دارای تاریخ انقضا است. برخی اوقات تأخیر در تعویض لاستیک موجب فاسد شدن آن میشود. ممکن است این لاستیک نیز فاسد شده یا اینکه نوع آن تقلبی و بیکیفیت بوده باشد. در سالهای اخیر مشکلاتی در زمینه تأمین لاستیک در کشور بروز یافته است که این احتمال را افزایش میدهد. افزایش قیمت لاستیک پس از هدفمندی موجب واردات لاستیکهای درجه چندم شده است که باید بررسی شود آیا لاستیک این اتوبوس هم تقلبی بوده است یا خیر؟