گروه شهری: درپی مقاومت مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع در برابر واگذاری و تخریب 120 هکتار از اراضی جنگلی استان گیلان برای گسترش شهرک صنعتی، وزیر جهاد کشاورزی دستور عزل هر دو نفر آنها را صادر کرد.

ماجرا  از آنجا آغاز شد که هفته گذشته برخی مقامات استانی بدون اخذ نظر کارشناسان منابع طبیعی استان و سازمان جنگل‌ها و مراتع، 120 هکتار از اراضی جنگلی جلگه‌ای واقع در ضلع جنوبی شهرک صنعتی رشت در منطقه لاکان را برای گسترش فضای صنعتی شهرک مذکور از وزیر   جهاد کشاورزی درخواست کردند و وزیر نیز با آنها موافقت کرد.

این گزارش می‌افزاید: درپی موافقت وزیر با این درخواست، جمعی از کارکنان اداره کل منابع طبیعی از جمله مدیرکل و نیز معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع به دلیل آن که این تصمیم فاقد پشتوانه کارشناسی بود با آن مخالفت کرده و آن را مغایر با اصول حقوقی و قانونی حاکم بر منابع طبیعی دانستند و بر همین اساس در مقابل اجرای این حکم مقاومت کردند.

این مقاومت تا آنجا ادامه یافت که به رغم پافشاری مسئولان استانی برای اجرای حکم، مقامات قضایی گیلان دستور توقف روند تصرف و تخریب اراضی مورد نظر را صادر کردند.

گزارش خبرنگار همشهری در این باره می‌افزاید: هر چند روند تخریب متوقف شده، اما برآوردهای اولیه حاکی از آن است که 60 درصد از پوشش جنگلی منطقه مورد نظر تخریب و حدود 20 هزار اصله درخت توسکا و انجیری آسیب دیده یا قلع و قمع شده است.

براساس این گزارش، در حالی که مقامات استانی، توسعه شهرک صنعتی و احداث صنایع پتروشیمی را بهانه تصرف این اراضی عنوان می‌کنند، بیش از 60 درصد شرکتهای صنعتی موجود در این شهرک غیرفعال است.

یادآور می‌شود، منطقه تخریب شده پوشیده از درختان توسکا و انجیری است که 90 درصد آن را درختان خودرو و 10 درصد آن را درختان دست کاشتی تشکیل می‌دهد که 30 سال پیش با هدف احیای این اراضی کاشته شده است.

کد خبر 23091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز