شهردار تهران دیروز پیش از خطبه‌های نماز جمعه در سخنانی چارچوب فعالیت‌های دوره جدید مدیریت شهری را ترسیم و بر افزایش همکاری‌های شهرداری و دولت یازدهم تأکید کرد.

 قالیباف

محمدباقر قالیباف با اشاره به رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم در دفاع‌مقدس گفت: اگر زمانی که می‌خواهیم درخصوص برنامه‌ها و کارنامه‌هایمان گزارش دهیم دست و زبانمان نلرزد حتما خدمتمان عبادت است. وی گفت:

اگر می‌بینید رئیس‌جمهور آمریکا تأکید می‌کند که به‌دنبال براندازی نظام اسلامی نیست این از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است و امروزه نظام اسلامی با درایت و هدایت مقام معظم رهبری و بصیرت مردم در بالاترین درجه اقتدار قرار دارد و این اقتدار از برکات مقاومت عاشورایی است. قالیباف خاطرنشان کرد: رویکرد نرمش قهرمانانه ادامه راه جهادی و تعامل از موضع قدرت است و در واقع رویکرد نرمش قهرمانانه، ادامه همان مبارزه قهرمانانه دفاع‌مقدس در دستگاه دیپلماسی است.

وی اضافه کرد: در هرگونه تعامل ماهیت دشمن را فراموش نکنیم و اگر جهاد دفاعی لازمه مقاومت بود، نرمش قهرمانانه می‌تواند لازمه مقاومت در دهه چهارم و در دوران اوج اقتدار و بلوغ نظام باشد.

کوتاه آمدن، پیشرفت نیست

شهردار تهران تصریح کرد: ما می‌توانیم از ظرفیت و قدرتی که از آن برخوردار هستیم پیروز این رقابت‌ها باشیم و با تدابیر مقام معظم رهبری و فضایی که برای دستگاه دیپلماسی به‌وجود آمده است، باید با قدرت به‌دنبال منافع کشور باشیم و نباید تصور کنیم پیشرفت ما در گرو کوتاه آمدن از ارزش‌ها و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. قالیباف افزود: اگر تصور کنیم تحریم‌ها لغو شود و رابطه با برخی از کشورها برقرار شود و مشکلات یک‌شبه برطرف می‌شود این یک تصور بیهوده است.

وی بیان داشت: امروزه دولت به پشتوانه رأی ملت که در اختیار دارد و هم به مدیریت مقام معظم رهبری در فضای سیاسی کشور و در حوزه دیپلماسی با عنایت مقام معظم رهبری دارای سرمایه گرانقدر است که باید از آن استفاده بهینه ببریم. شهردار تهران ادامه داد: شکر این همه نعمت آن است که دولت استمرار و محکم به پاسداری از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام بپردازد و مراقب کسانی باشد که بنا دارند با دستورات انحرافی خود مسئولان دولت را از اولویت شماره یک که حل مشکل اقتصادی است دور کنند. قالیباف اظهار داشت: دولت محترم باید با استفاده از خرد جمعی و روحیه مقاومت با راه‌حل‌های سریع و مؤثر برخی از مشکلات را در کمترین زمان ممکن برطرف کند.

برنامه جدید برای تهران

اما دوره جدید مدیریت شهری موضوع دیگر شهردار تهران در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه بود. وی در این‌باره گفت: از اینکه توفیق پیدا کردم بار دیگر در خدمت مردم تهران باشم خوشحالم چرا که بنده هر زمانی که توفیق خدمت پیدا کردم چه در لباس خاکی رزمندگی و چه در پروژه‌های سازندگی خود را مدیون مردم و در حال ادای دین می‌دانم. شهردار تهران افزود: اگر روزی احساس کنم یک لحظه در این راه موفق نخواهم بود قطعاً این مسئولیت را در اختیار فرد دیگری خواهم گذاشت. قالیباف ادامه داد: در دوره مدیریت جدید به لحاظ فردی و نهادی مثل گذشته نخواهم بود و با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته با سرعت به سمت پیشرفت همراه با عدالت گام خواهیم برداشت.

وی بیان داشت: تلاش خواهیم کرد تهران را با روحیه جهادی به جایگاه واقعی خود برسانیم چرا که پایتخت نظام جمهوری اسلامی ایران باید در‌شان منتسب به اهل‌بیت(ع) و شهروندان باشد. شهردار تهران تصریح کرد: در سال‌های گذشته تلاش شد تا با خدمات گسترده محرومیت‌ در جنوب تهران برطرف شود و این را افتخار خود می‌دانم. قالیباف گفت: با گسترش حمل‌ونقل عمومی، فضای سبز، فراهم کردن فضای مناسب برای شهروندان و... اقدامات خوبی در شهر تهران انجام شده است که بنا داریم این اقدامات را در دوره جدید گسترش دهیم.

ضمن اینکه بنده اعتقاد دارم همانطور که به توسعه تونل و بزرگراه‌ها توجه می‌کنیم باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه شود که در دوره‌های گذشته از مدیریت شهری نیز به این موضوعات توجه شده است و بنا داریم با استفاده از تجارب آموخته شده در سال‌های گذشته برنامه‌های خوبی را در سال‌های آینده اجرا کنیم. به گفته قالیباف، شهرداری تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین خادم نماز و مسجدسازی شناخته شده است.

شهردار تهران تصریح کرد: در سال‌های گذشته تلاش شده است در جهت نظام مالی و اداری شفافیت مناسبی فراهم شود که در حال حاضر شهرداری تهران در بین سایر دستگاه‌ها دارای یک نظام مالی شفاف است. وی ادامه داد: پرهیز از فعالیت‌های روزمرگی و تلاش مجدد با رویکرد مدیریت جهادی، ارتقای شفافیت مالی و نظام مالی در شهرداری و... از برنامه‌های آتی شهرداری تهران محسوب می‌شود.

بدون نقد دچار دیکتاتوری می‌شویم

شهردار تهران تأکید کرد: بنده همیشه بر نقد مدیریت شهری اعتقاد داشته‌ام چراکه نقد فی‌نفسه ارزشمند است و بدون نقد، دیکتاتور و دچار فساد می‌شویم. قالیباف تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت شهری تحقق گفتمان توسعه اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم، البته نه به محوریت باند‌بازی و نه به محوریت توزیع فقر در بین آحاد جامعه، چراکه توسعه اجتماعی ارتقای فرهنگی همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی است. وی گفت: توسعه اجتماعی گفتمان کاملا اسلامی و بومی بوده که از یک سو بر مفاهیم دینی و از یکسو پاسخگوی نیازهای جامعه ایرانی است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: توسعه اجتماعی از همپوشانی 3مفهوم قرآنی (عمران، قسط و سرور) متولد شده‌اند چرا که در قرآن به مفهوم عمران و آبادانی تأکید ویژه‌ای شده است ضمن اینکه در قرآن مجید بر لزوم ایجاد زمینه‌های شادی و سرور تأکیدات ویژه‌ای شده است، قالیباف بیان داشت: شهرداری تهران در دوره جدید برنامه‌های متنوعی را برای ساختن شهر تهران بر محوریت توسعه اجتماعی تدوین کرده است و باید به سمت ساختن شهری حرکت کنیم که ایرانی ـ اسلامی آن برجسته باشد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در دوره جدید با همان فرهنگ جهادی حرکت خواهد کرد. وی در ادامه گفت: بنا داریم تهران را به شهری هوشمند، سرسبز، شاداب، امن، مقاوم در برابر انواع آسیب‌ها، پایدار برای سکونت و زندگی مناسب برای شهروندان و... تبدیل کنیم.

قالیباف تصریح کرد: اصل ارزش‌مداری و اخلاق‌مداری، نگرش سیستمی به توسعه اجتماعی، اصل کارآمدی، چابک‌سازی و مدیریت مالی شفاف و سلامت، تعهد به تخصص، عدالت و توجه به حقوق شهروندان، توجه به منافع شهروندی پاسخگویی، توجه به کیفیت سرعت و ثبت هزینه‌های بهینه، ارتقای سرمایه‌های اجتماعی، توسعه و تقویت سازمان‌های مردم نهاد، توجه به مساجد و هیئت‌های مذهبی، استفاده از بخش خصوصی در برنامه‌های حمایتی ازجمله مستمندان، زنان سرپرست خانوار، توجه به حوزه فراغت و گردشگری، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توانمند‌سازی اقشار آسیب‌دیده و یا در معرض خطر، برگزاری مراسم‌های محلی، دینی، برگزاری جشنواره‌های آیینی توسط مراکز فرهنگی وابسته به شهرداری با رویکرد محله محوری و استفاده از ظرفیت‌های محلات، با محوریت مساجد، بهبود کیفیت اوقات فراغت در بین خانواده‌های تهرانی، استفاده بهینه از فضای گردشگری، ترویج زندگی سالم و ارتقای خدمات سالم و... ازجمله برنامه‌های اصلی شهرداری تهران در دوره جدید محسوب می‌شود.

تعامل بالا با دولت

شهردار تهران افزود: شهرداری تهران تلاش خواهد کرد با دولت همکاری مطلوب‌تر از گذشته و هم‌افزایی داشته باشد چرا که تهران شهری نیست که آن را به‌صورت کشمکش اداره کرد و ما به‌دنبال تعامل با دولت محترم هستیم. قالیباف بیان داشت: توقع داریم دولت محترم نیز آماده ایجاد یک جهش بزرگ در تهران باشد و ما آماده مشارکت با همه گروه‌ها هستیم. وی در ادامه درخصوص جلسه اخیر خود با ریاست‌جمهور گفت: با هماهنگی‌ها و صحبت‌هایی که با حجت‌الاسلام حسن روحانی ریاست محترم جمهور شده است به مردم شهر تهران اطمینان می‌دهم که در این دوره با همدلی و هم‌افزایی برنامه‌های سنگینی را با دولت انجام خواهیم داد.

کد خبر 232737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز