گروه شهری: شورای شهر تهران روز‌گذشته ساعات پرکاری داشت. ازجمله دستور جلسات روز گذشته شورا می‌توان به طرح حفاظت از پارک پردیسان، گزارش آغاز سال تحصیلی از سوی مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران و گزارش عملکرد سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اشاره کرد.

شورای شهر

دیروز پس از بحث وبررسی بسیار درباره تصویب دوفوریت طرح حفاظت از پارک پردیسان در نهایت اعضای شورای شهر به این نتیجه رسیدند که به‌دلیل اهمیت موضوع بدون عجله و فوریت و به‌صورت عادی طرح حفاظت از این پارک در دستور کار قرار گیرد.در این طرح، از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواسته شده پارک پردیسان را به‌عنوان پارک اکولوژیک، ذخیره گاهی طبیعی و زیست‌محیطی برای شهر تهران حفاظت کرده و با همکاری شهرداری تهران و سایر نهادهای مرتبط نسبت به، به روز رسانی و اجرای طرح جامع و ارتقای مدیریت پارک پردیسان اقدام کند.

غلامرضا انصاری از اعضای شورای شهر در جریان بررسی این طرح با اشاره به تنوع آب و هوایی، تنوع گونه‌های گیاهی و ظرفیت بالای گردشگری ایران، گفت: متأسفانه نتوانستیم از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم. وی در عین حال بر لزوم افزایش سرانه فضای سبز شهر تهران از 15به 20تا 25متر تأکید کرد و گفت: به همین دلیل باید پارک‌هایی نظیر پردیسان را حفظ کرد و بر امر ساخت و توسعه پارک‌ها همت گماشت.

مهدی چمران اما معتقد بود سال گذشته شورای شهرطی مصوبه‌ای شهرداری تهران را مکلف به همکاری با سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حفظ بوستان پردیسان کرد و حتی به دولت پیشنهاد داد که از واگذاری پارک پردیسان به بخش خصوصی خودداری کند بنابراین همان مصوبه را پیگیری کنیم بهتر است تا دوباره مصوبه جدیدی داشته باشیم. احمد حکیمی پور نیز با اشاره به اینکه هیچ مسئله‌ای به‌اندازه رفع آلودگی هوا از تهران فوریت ندارد، گفت: هر قدمی که در این راه برداریم درواقع کمک به مردم است بنابراین حفظ و توسعه پارک‌ها و فضای سبز ضروری است. علیرضا دبیر هم پیشنهاد داد تا در بودجه سال آینده شهرداری تهران موضوع تحویل گرفتن پارک پردیسان از دولت و واگذاری آن به مردم در دستور کار قرارگیرد.
ارائه گزارش آغاز سال تحصیلی
در شورا
دیروز همچنین به‌دلیل تراکم دستور جلسات و طرح‌های دوفوریتی که باید سریعا در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شد اعضای شورای شهر موافقت کردند که موضوع تعیین اعضای کمیسیون‌ها که در جلسه روز یکشنبه گذشته ناتمام مانده بود به جلسه بعد موکول شود.
به گزارش همشهری، نخستین دستوری که دیروز درصحن علنی به اجرا درآمد اختصاص به ارائه گزارش درمورد آغاز سال تحصیلی جدید و هماهنگی‌های انجام شده به‌منظور ارائه خدمات بهینه به دانش‌آموزان و فرهنگیان تهران داشت که توسط یزدی خواه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ارائه شد.

یکی از مشکلاتی که توسط یزدی خواه به آن اشاره شد ترکیب نامناسب جنسیتی معلمین بود براین اساس 73درصد معلمین تهرانی از میان بانوان و 27درصد از میان آقایان هستند، در واکنش به موضوع عدم‌تناسب ترکیب نیروی انسانی در آموزش وپرورش یکی از اعضای شورای شهر به نام اقبال شاکری ضمن انتقاد از این وضع خواستار رسیدگی به آن شد. مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر نیز پیشنهاد تشکیل یک کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و سازمان آموزش و پرورش را داد تا در سایه آن یک سند همکاری متقابل به‌صورت مدون تهیه شود ودر آن خواسته‌های متقابل هر دو نهاد دیده شود.

معصومه آباد، دیگر عضو شورای شهر نحوه گزارش دهی مدیرکل آموزش و پرورش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ما انتظار داشتیم آقای یزدی خواه به جای ارائه یکسری آمارو ارقام دربحث رفتارهای پرخطر درمیان دانش‌آموزان نظیر اعتیاد و مصرف و دخانیات و... به شورای شهر گزارش می‌دادند زیرا نوع تعامل آموزش وپرورش با مدیریت شهری تنها نگاه سخت‌افزاری است درحالی‌که باتوجه به تغییر رویکرد مدیریت شهری از نگاه خدماتی صرف به مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌توانیم در اینگونه موارد تعامل سازنده‌ای با هم داشته باشیم.

فاطمه دانشور نیز از دیگر اعضای شورای شهر چهارم خطاب به مدیرکل آموزش وپرورش از وی خواست تا در بحث کودک‌آزاری، کودکان کارو بازماندگی از تحصیل مدارس از مددکاران اجتماعی کمک بگیرند تا نحوه برخورد با این مشکلات شکل تخصصی و کارشناسی به‌خود بگیرد.
علیرضا دبیر نیز با اشاره به توافق قبلی که میان معاونت اجتماعی شهرداری تهران و آموزش و پرورش بود اظهار امیدواری کرد که کارگروه بعدی پیگیر و ادامه‌دهنده اقدامات خوبی باشد که دراین توافقنامه میان شهرداری و آموزش و پرورش به انجام رسید. همچنین در ادامه اظهارنظرهای صورت گرفته از سوی اعضای شورای شهر مجتبی شاکری نیز تأکید کرد با توجه به اینکه هم‌اکنون رویکرد اجتماعی و فرهنگی در مدیریت شهری غالب شده از مباحث کلی وارد مباحث برنامه‌ای و اجرایی شویم.

ابوالفضل قناعتی نیز خواستار اعمال نظارت و کنترل بر شهریه مدارس غیرانتقاعی شد که در پاسخ، مدیرکل آموزش پرورش گفت: شهریه مدارس غیرانتفاعی مشخص و ثابت است اما درمواردی که خارج برنامه است نظیر اردو، کلاس‌های تقویتی و... اولیا کمک می‌کنند. اسماعیل دوستی نیز خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش از وی خواست تا هر چه سریع‌تر تکلیف دبیرستان شهید مطهری در خیابان فلسطین را روشن کند تا هر سال دانش‌آموزانش نگران شکایت آن نباشند.

اما پیش از آغاز بررسی و ارائه گزارش این موضوعات یکی از اعضای شورا در سخنان پیش از دستور خود از محمدباقر قالیباف شهردار تهران خواست تا در اداره امور شهر از متخصصین این حوزه که تعداد آنها در شهرداری بسیار است، استفاده کند و زمینه‌ساز یک تحول اساسی در منابع انسانی باشد. اسماعیل دوستی همچنین خطاب به حزب‌الله، بسیج، خانواده شهدا و ایثارگران و مردم تهران اعلام کرد: شورای شهر چهارم شورایی کارآمد، متخصص، حرفه‌ای، دلسوز، پاک و خدمتگزار خواهد بود و به جزخدمت به مردم و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی دغدغه دیگری نخواهد داشت.

رضایت از عملکرد آتش‌نشانی

یکی دیگر از دستورات جلسه دیروز اختصاص به ارائه گزارش عملکرد سازمان آتش‌نشانی داشت که در این‌باره خوشزاد رئیس سازمان آتش‌نشانی با اشاره به اینکه تهران نیاز به 150 ایستگاه آتش‌نشانی دارد، گفت: تا پایان سال آینده تعداد ایستگاه‌های ما به 120عدد می‌رسد. به گفته خوشزاد براساس آمار دریافتی از سامانه 1888حدود 95درصد مردم از عملکرد سازمان آتش‌نشانی رضایت دارند.

در پایان این گزارش حافظی عضو شورای شهر 2پیشنهاد مطرح کرد یکی رسیدگی به وضعیت معیشت و خانوادگی پرسنل آتش‌نشانی و دیگری ضرورت ادغام اورژانس تهران (115) با آتش‌نشانی، در این‌باره غلامرضا انصاری نیز پیشنهاد همکاری‌های بین بخشی میان دستگاه‌های امدادو نجات نظیر هلال احمر و اورژانس با آتش‌نشانی داد زیرا از نظر این عضو شورای شهر تهران در شرایطی که آسیب‌پذیری تهران بالاست این همکاری و تعامل می‌تواند تأثیرات سازنده‌ای داشته باشد.دبیر دیگر عضو شورای شهر نیز پیشنهاد داد که 25اردیبهشت که مصادف با روز شهادت آتش‌نشان امید عباسی است به نام روز مهربانی نامگذاری شود.

کد خبر 233422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز