گروه بورس: در شرایطی که پیش از این علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از احتمال لغو تعلیق سیاسی عضویت بازار سرمایه و بازگشت دوباره ایران به فدراسیون جهانی بورس‌ها خبر داده بود، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران در خبری تکمیلی اعلام کرد: مذاکراتی با دبیرکل فدراسیون جهانی بورس‌ها انجام گرفته و قول مساعد داده شده که در جلسه ۶آبان‌ماه این فدراسیون، موضوع لغو تعلیق عضویت ایران بررسی شود.

بورس

به گزارش همشهری، مدیرعامل بورس تهران که در یک نشست خبری با اهالی رسانه گفت‌وگو می‌کرد، افزود: انتظار می‌رود با مثبت شدن فضای سیاسی، بحث تعلیق برطرف شود.

کارنامه بورس

مدیرعامل بورس تهران در گزارش عملکرد خود اعلام کرد: براساس آخرین آمار، ارزش بازار ابتدای سال 170 هزار میلیارد تومان بوده و هم‌اکنون به رقم 360هزار میلیارد تومان رسیده که به این ترتیب، ارزش بازار در 7‌ماه گذشته نسبت به سال91 رشد 115درصدی را نشان می‌دهد. او درباره تعداد دفعات معاملات و مقایسه آن با سال گذشته، گفت:

تعداد دفعات معاملات از ابتدای سال 2میلیون و 390هزار مرتبه بوده که هم‌اکنون به 7 میلیون و 700 هزار دفعه معامله رسیده که نشان‌دهنده افزایش بیش از223 درصدی است. قالیباف‌اصل درباره ارزش کل معاملات گفت: ارزش کل معاملات در مدت مشابه سال گذشته 9هزارو 300 میلیارد تومان بود که امسال به 55هزار میلیارد تومان رسیده و این رشد 500درصدی، رکوردی بی‌نظیر و بی‌سابقه را برای بازار سرمایه به ارمغان آورده است؛ به‌طوری که از کل ارزش معاملات سال گذشته که مبلغ 25هزار و 700میلیارد تومان بوده در مدت 7‌ماه پیشی گرفته است.

رشد نسبت گردش سهام

وی با اشاره به اهمیت نسبت گردش در بررسی جایگاه بازار سرمایه گفت: سال گذشته در مدت مشابه نسبت گردش یا همان نسبت میزان معاملات بورس به ارزش بازار 7درصد بود که امسال نسبت گردش به 21درصد رسیده است. قالیباف‌اصل تأکید کرد: این نسبت حاکی از دفعات معاملات و حجم معاملات است و شاخص دقیقی درخصوص نقدشوندگی بازار قلمداد می‌شود و این رشد نشان می‌دهد که بورس تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد گردش سهام 200درصدی داشته است.

برنامه پذیرش 10شرکت جدید

قالیباف‌اصل گفت: هدف امسال ما پذیرش و عرضه 10شرکت تا پایان سال بود که تا‌کنون 4شرکت ازجمله هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ نفت و گاز تأمین، شرکت همراه اول و شرکت سرمایه‌گذاری بازنشستگی بانک‌ها پذیرش و عرضه شدند و تعدادی از شرکت‌ها ازجمله نفت سپاهان فرایند پذیرش آن به‌طور کامل انجام گرفته و بورس منتظر سهامدار عمده است که هر موقع اراده کند، عرضه انجام می‌گیرد و تعدادی شرکت دیگر ازجمله سرمایه‌گذاری صدر، سرمایه‌گذاری تأمین دارو و سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان با تکمیل فرایند پذیرش، فرایند عرضه آنها به سرعت انجام می‌گیرد.

رشد 12هزار میلیارد ریالی سود

مدیرعامل بورس تهران به رشد 93درصدی شاخص اشاره کرد و گفت: از این رقم حدود 16درصد مربوط به سود نقدی شرکت‌ها بود که در مجامع تقسیم شده، بنابراین بازار از ابتدای سال تا‌کنون حدود 77درصد رشد داشته است. او تأکید کرد: آخرین آمار سود صنایع 47هزار و 500میلیارد تومان است؛ این رقم پارسال 30هزار میلیارد تومان بود.

کد خبر 235882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز