مدیرکل جدید دفتر ثبت آثار فرهنگی و طبیعی کشور از شیوه مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی در ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشور انتقاد کرده و گفته است که قدمت برخی پرونده‌های ثبتی آثار تاریخی به ۸۰سال پیش می‌رسیده که غیر از ماهیت، به‌تنهایی یک اثر تاریخی بوده‌اند.

پرونده فرمایشی برای ثبت برخی آثار معنوی کشور

فرهاد نظری با اعلام اینکه هر پرونده ثبتی، شناسنامه هر اثر است به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از این پرونده‌ها چون تقریبا 80سال از زمان تهیه آنها می‌گذرد به تنهایی یک اثر تاریخی محسوب می‌شوند و دارای اهمیت هستند. نخستین پرونده‌ها مربوط به سال 1310است؛ یعنی عکس‌ها و پرونده‌هایی که آندره گدار، باستان‌شناس فرانسوی به زبان فارسی و فرانسه تهیه کرده غیر از ارزش حقوقی، ارزش تاریخی نیز دارند. اینها کارت‌هایی هستند که توضیحات و عکس و سوابق یک اثر را به همراه دارند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در پاسخ به این موضوع که مدیرکل سابق ثبت آثار اعلام کرده بود که پرونده‌های ثبتی باید در سطح جهانی تهیه شوند، گفت: متأسفانه نه‌تنها نشانه‌ای از این تصمیم دیده نمی‌شود بلکه باید بگویم تعداد معتنابهی از آثار معنوی (ناملموس) ثبت شده فاقد پرونده و صورتجلسه بوده و به‌صورت فرمایشی ثبت شده‌اند. اینگونه ثبت‌کردن فقط در آمارسازی کاربرد دارد. باید از این به بعد پرونده‌ها استاندارد شده و نظامنامه روشنی داشته باشند تا تهیه پرونده‌های ثبتی آثار، سلیقه‌ای نباشد.

کد خبر 236077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز