گروه بورس: ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا در مهر‌ماه امسال به‌شدت کاهش یافت و به ۱۵۹۷میلیارد تومان رسید.

بورس

به گزارش همشهری، به‌دنبال کاهش قیمت سکه در بازار تهران میزان معاملات آتی سکه در بورس کالا هم به‌شدت کاهش یافت به‌طوری که تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد، ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس کالا در مهرماه امسال 52درصد کاهش یافته است. هرچند میزان معاملات آتی سکه در شهریور‌ماه امسال به بالاترین حد خود رسیده بود، در مهرماه این معاملات یکباره با افت مواجه شد.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد تعداد معاملات آتی سکه که در مرداد‌ماه به 94هزارو 674معامله رسیده بود در شهریور‌ماه با 45درصد رشد به 137هزارو333معامله رسید اما در مهرماه امسال این معاملات به نصف کاهش یافت و در مجموع به 75هزارو 30معامله رسید. در عین حال ارزش کل معاملات آتی سکه نیز در مهرماه امسال با 52درصد کاهش از 3هزارو319میلیارد تومان به 1597میلیارد تومان کاهش یافت.

کارشناسان بر این باورند که رکودبازار نقدی سکه ازجمله دلایل کاهش میزان معاملات آتی سکه در بورس کالاست. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد با وجود انتقاد مخالفین، این بازار آتی است که از معاملات بازار نقد تأثیر می‌گیرد. سال گذشته همگام با رشد قیمت سکه در بازار نقد میزان معاملات آتی سکه در بورس کالا به‌شدت افزایش یافت. برخی منتقدان معتقدبودند یکی از دلایل رشد قیمت سکه بازار تهران انجام معاملات آتی سکه دربورس کالاست. بررسی روند معاملات امسال خط بطلانی است بر نظریه منتقدان معاملات آتی سکه در بورس کالا.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران از ابتدای امسال تاکنون 14هزارو132میلیارد تومان معادل 4.7میلیارد دلار سکه براساس معاملات آتی در بورس کالا دادوستد کرده‌اند که بیشتر از کل معاملات آتی سال گذشته در بورس کالاست. در سال گذشته در طول 12‌ماه سرمایه‌گذاران در مجموع 13هزارو100میلیارد تومان سکه در قرارداد‌های آتی دادوستد کردند.

کد خبر 236882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز