یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: یک شرکت اسرائیلی که بهره‌برداری از حوزه نفتی مگد را برعهده دارد، اخیراً اعلام کرد بیش از ۳.۵۳ میلیارد بشکه نفت در این حوزه قابل استحصال است که تقریباً به اندازه یک هفتم ذخایر ثابت‌شده نفت قطر است.

نفت

این حوزه در سال 2011به بهره‌برداری رسید و از آن زمان تا به حال 40میلیون دلار نفت از آن تولید شده است. اما نکته اینجاست که ذخایر نفت این میدان متعلق به اسرائیلی‌ها نیست و این هم بخشی از ثروت و منابع فلسطین است که توسط صهیونیست‌ها غارت و مصادره می‌شود. این حوزه نفتی در کرانه باختری و روی ناحیه موسوم به خط سبز قرار دارد که براساس قرارداد آتش‌بس سال 1948، زمین‌های تحت اختیار رژیم صهیونیستی را از دیگر بخش‌های خاک فلسطین جدا می‌کند.

به گزارش الجزیره، مقامات فلسطینی می‌گویند اسرائیل طوری مسیر دیوار بتنی و فولادی جداسازی را به بهانه مسائل امنیتی تغییر داده است که شرکت بهره‌بردار این حوزه به اسم گیوت اولام بدون هیچ مشکلی به آن دسترسی داشته باشد. حوزه یادشده در بین شهرک اسرائیلی روش هایین و روستای فلسطینی رنتیس در شمال غرب رام‌الله قرار دارد.

یک کارشناس اسرائیلی که تحرکات این رژیم را در کرانه باختری زیر نظر دارد، به الجزیره گفت، حوزه نفتی مگد چند ده متر داخل خط سبز قرار دارد. آنچه مسلم است، این است که این حوزه نفتی در منطقه بسیار بزرگی پراکنده شده است و گمان می‌رود بیشتر ذخایر آن در سرزمین‌های فلسطینیان در کرانه باختری باشد.

یک مقام رژیم صهیونیستی در این‌باره به الجزیره گفت، این حوزه دست‌کم 125و احتمالاً 250کیلومترمربع وسعت دارد. براساس پیمان اسلو، رژیم صهیونیستی موظف است هرگونه کاوش برای منابع طبیعی را در سرزمین‌های مشترک با تشکیلات خودگردان فلسطینی با فلسطینیان هماهنگ کند و درباره چگونگی تقسیم عواید به توافق برسد. اما عمران خطیب از مقامات این تشکیلات گفت حوزه نفتی مگد بخشی از دزدی منابع طبیعی فلسطینیان است. وی گفت اشغال فقط به شهرک‌سازی و مصادره زمین ختم نمی‌شود، بلکه اسرائیل سود کلانی از بهره‌برداری از منابع ما می‌برد. پارسال که ذخیره حوزه نفتی مگد 1.5میلیون بشکه برآورد می‌شد، یعنی کمتر از نیمی از برآورد فعلی، جمیل مطور معاون رئیس اداره محیط‌زیست تشکیلات خودگردان تهدید کرد در دادگاه‌های بین‌المللی از اسرائیل به‌دلیل عملیات یکجانبه در مگد شکایت می‌کند.

براساس گزارش بانک جهانی، اسرائیل مانع بهره‌برداری فلسطینیان از منابع طبیعی مهم می‌شود. این رژیم این کار را با غارت کردن این منابع یا ایجاد مانع در راه دسترسی فلسطینیان به آن انجام می‌دهد. اشاره بانک جهانی به ناحیه بزرگی در کرانه باختری است که در پیمان اسلو با اسم ناحیه سی از آن یادشده است. این ناحیه همچنان در اشغال کامل این رژیم است که 200شهرک در آن ساخته است. این ناحیه که تقریباً‌ دوسوم کرانه باختری را در بر می‌گیرد، شامل منابع عمده فلسطینیان است، ازجمله زمین برای کشاورزی و ساخت و ساز، آبخیزها، کانی‌های بحرالمیت، معادن سنگ و مکان‌های باستانی و گردشگری. همچنین بخش عمده ذخایر چاه مگد در آن واقع است. کارشناسان می‌گویند رژیم صهیونیستی ثمره‌ اقتصادی اشغال را با بهره‌برداری از منابعی که به فلسطینیان تعلق دارد، می‌برد.

کد خبر 237498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز