شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

مهدیا گل محمدی: برای قدیمی‌ها خانه‌ یعنی خشت، آجر، هشتی، ارسی، هفت‌دری، پنج‌دری، پستو، حوض، آب‌انبار، اندرونی، در‌های دولنگه چوبی و کولون‌هایش، باغچه و سرانجام آینه‌کاری و مقرنس. عنصر‌هایی که زندگی مدرن امروزی از آنها آشنازدایی کرده و کمتر کسی همه آنها را از نزدیک می‌شناسد.

با وجود این، در خانه حاج‌آقا علی که از سال 1136هجری خورشیدی تا به حال یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های خشتی جهان لقب گرفته تمام این عنصر‌ها را می‌توان یکجا دید؛ خانه‌ای باصفا که در روستای قاسم‌آباد حاجی در 6‌کیلومتری شهرستان رفسنجان قرار دارد. در مرکز این خانه با 7‌هزار مترمربع زیربنا، کلاه‌فرنگی قرار گرفته که نور فضای حوضخانه را تأمین می‌کند. وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد که در گذشته با حوض‌های حیاط‌‌های جانبی در ارتباط بوده است.

در مرکز ضلع جنوبی ایوانی بلند قرار دارد که در 2طرف آن با حفظ تقارن 2راهرو دسترسی ایجاد شده است. تالارهای پاییزی و زمستانی در ضلع‌های غربی و شمالی بنا قرار گرفته‌اند و نسبت به تالار شاه‌نشین و حوضخانه کمی ساده‌تر به‌نظر می‌رسند.
افزون بر این، خانه‌ حاج‌ آقا علی نمادی از معماری دوره‌ قاجار است و مزین‌بودن به گچبری‌های زیبا و کتیبه‌های رنگارنگ ازجمله امتیاز‌های آن است. با بازشدن هفت‌دری‌های عمارت کلاه‌فرنگی و ورود هوای گرم به داخل ساختمان و برخورد آن با فواره‌های آب، تلفیقی از هوای گرم و قطرات ریز آب، هوا را لطیف می‌کرده که این تنها یکی از ویژگی‌های این عمارت است.

برای رفتن به بزرگ‌ترین خانه‌ خشتی جهان باید از بخش شرقی رفسنجان خارج شد و چند کیلومتر در جاده‌ای که 2طرف آن با باغ‌های پسته محصور شده، رانندگی کرد و در ادامه، جاده‌ فرعی قاسم‌آباد را برای رسیدن به این روستا طی کرد.در پایان اگر دیر یا زود بار و بنه سفر را برای رفتن به این خانه زیبا بستید از جاذبه‌های کویر منطقه و تپه‌های شنی آن غافل نشوید.

کد خبر 238917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز