گروه شهری: آلودگی هوا هر هفته نقل مجالس خبری و آسمان کلانشهرهاست. معاینه فنی خودروها به‌عنوان یکی از راهکارهای شاخص کاهنده آلودگی هوا، اگرچه در بیشتر طرح‌های مربوط به آلودگی هوا به‌عنوان سرفصل مطرح است هنوز نگاه برخی نهادهای دخیل را به‌خود جذب نکرده است.

یکی از کمیسیون‌های مجلس در ماه‌های اخیر مصوباتی با محور آلودگی هوا و معاینه فنی داشته ‌است. کمیسیون شوراها در تابستان سال‌جاری بندی برای کاهش معافیت معاینه فنی از 5 به 2سال تصویب کرد.محمد‌ابراهیم رضایی، نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به قانون سال 89 مجلس درخصوص افزایش سن معافیت فنی خودروهای فرسوده از 2به 5سال گفت: این بحث در کمیسیون مطرح شد و اعضا روند موجود را نامناسب دانستند.

براساس تصمیمی که اعضای کمیسیون بر آن اتفاق نظر داشتند، معافیت معاینه فنی خودروهای عمومی از 5سال به یک سال و زمان معافیت خودروهای شخصی از 5سال به 2سال کاهش یافت. به گفته وی، این مصوبه درانتظار مطرح شدن در صحن علنی و رأی نهایی مجلس برای اجراست.

وی در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص بند دیگر این مصوبه درباره افزایش سن معاینه فنی خودروهای فرسوده از یک به 2سال تصریح کرد: خودروهای شخصی مورد استفاده زیادی قرار نمی‌گیرد و در شهرهای بزرگ کمتر تردد دارند، 2سال برای آنان کافی است. البته راه‌حل‌های دیگری نیز برای کاهش آلودگی ناشی از این وسایل نقلیه شخصی وجود دارد.

رضایی اظهار کرد: معاینه فنی دارای معایبی است که اسم آن را باید معضل گذاشت. باید بازنگری جدی در روند فعلی معاینه فنی خودروها صورت گیرد. این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه ریشه اینکه کمیسیون شوراها معاینه فنی را دارای عیب می‌داند، چیست؟ گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که خودروها مانند روندی که در تعمیرگاه‌ها رخ می‌دهد، معاینه دقیق و بی‌نقصی داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم ارتقا و کیفی‌سازی‌ معاینه فنی گفت: تعمیرگاه‌های خودرو باید مانند اصولی که در نظام مهندسی و سایر نظام‌های صنفی وجود دارد، مسئولیت سلامت خودروها را تضمین کنند و پس از تأیید صلاحیت، تعهدی برای شرایط فنی خودروها داشته باشند. رضایی خاطرنشان کرد: امروز برخی از معاینه فنی دکه‌ای ساخته‌اند و بدون هیچ‌گونه استاندارد با پرداخت مبلغی پول، برگه معاینه فنی را صادر می‌کنند و باید این روند برچیده شود.

عباس زارع‌زاده مهروزی، سخنگوی کمیسیون شوراها نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به لزوم تغییر شرایط بحرانی آلودگی هوا گفت: با توجه به آلودگی شدید هوا در تهران و کلانشهرها و صدها مشکل ترافیکی که از حضور خودروها به‌وجود آمده، باید تدبیری برای جلوگیری از این وضع اندیشیده شود. به زعم این نماینده مردم در مجلس، یکی از مباحثی که باید مورد بررسی قرار گیرد، لزوم کاهش سن معاینه فنی برای خودروهاست تا خودروها بیشتر مورد معاینه قرار گیرند و کنترل بیشتری برای کاهش آلودگی آنها صورت گیرد. کمیسیون شوراها نیز بدین‌منظور تصمیم گرفته سن معاینه فنی را از 5به 2سال کاهش دهد.

این نماینده مجلس درخصوص معاینه فنی هم کیفی‌سازی‌ برای معاینه فنی را ضروری دانست و هم کنترل آن را. وی گفت: یکی از راهکارهای اصلی این است که معاینه فنی با کنترل دقیق‌تری صورت گیرد که می‌تواند به کیفی‌سازی‌ و استاندارد‌سازی‌ بینجامد. کمیسیون شوراها نیز با درنظر گرفتن این مهم، سن معاینه فنی را کاهش داد. با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس و مصوبه اخیر کمیسیون شوراها باید طرح کاهش معافیت معاینه فنی از 5 به 2 سال هرچه زود تر در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.

کد خبر 240002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز