گروه حوادث: حوادثی که خودروهای حامل اتباع افغانی در جاده‌های کشور رقم می‌زنند، تمامی ندارند؛ حوادثی که معمولا از مرگبارترین تصادفات جاده‌ای کشور به‌شمار می‌روند و تا‌کنون جان افراد زیادی را گرفته‌اند.

آخرین قربانیان این حوادث 15مرد بودند که سحرگاه پنجشنبه در جریان تصادف آتشین خودروی حامل اتباع افغانی با 3خودروی دیگر در ورودی شهرستان نایین جان باختند.یکی از خودروهای مقصر در این تصادف مرگبار یک دستگاه پژو 405بود که 11مهاجر افغانی را حمل می‌کرد. راننده ایرانی خودرو که برای زودتر رسیدن به مقصد با سرعتی غیرمجاز در حرکت بود، ساعت 3:30بامداد پنجشنبه و درست در ورودی شهر نایین، با یک زانتیا که به سمت چپ جاده منحرف شده بود برخورد کرد.

شدت برخورد به حدی بود که خودروی پژو 405از مسیر اصلی خارج و وارد لاین مخالف شد. همزمان یک دستگاه مینی‌بوس و پراید که در لاین مقابل در حرکت بودند، با این خودرو برخورد کردند. مینی بوس حامل تیم کاراته شهرستان سیرجان بود که برای شرکت در مسابقات کشوری، راهی تهران بودند. پس از این تصادف هولناک بود که خودروی پژو 405آتش گرفت و در چشم برهم‌زدنی آتش به‌خودروهای دیگر نیز سرایت کرد و حادثه هولناکی رقم خورد. شاهدان با دیدن خودروهای آتش‌گرفته، با اورژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتند و دقایقی بعد، تیم‌های امدادی در محل حادثه حاضر شدند. آتش‌نشانان در نخستین اقدام به اطفای حریق پرداختند و پس از آن تلاش برای نجات سرنشینان خودروها شروع شد.

مرگ تلخ 15مرد

به گفته سرهنگ حسین غلامی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان، در این حادثه 11سرنشین افغانی خودروی 405به همراه راننده ایرانی خودرو جان باختند که اجساد سوخته آنها برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی انتقال یافت. علاوه بر آنها 2سرنشین مینی‌بوس و یکی از سرنشینان خودروی پراید نیز جان خود را از دست دادند و در مجموع 15مرد در این حادثه کشته شدند که 2نفر از آنها پس از انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست دادند. همچنین 14نفر مجروح شدند که با انتقال به بیمارستان، تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مقصران حادثه

پس از این حادثه، بررسی‌های کارشناسی برای مشخص شدن علت تصادف شروع شد. نتیجه اولیه بررسی‌ها نشان می‌داد که 2خودروی پژو 405و زانتیا مقصران این تصادف بوده‌اند. سرهنگ غلامی در این خصوص گفت: خودروی پژو 405به‌علت سوارکردن بیش از حد سرنشین و عدم‌کنترل وسیله نقلیه به‌دلیل سرعت غیرمجاز و همچنین خودروی زانتیا به‌علت انحراف به چپ مقصران اصلی این حادثه تشخیص داده شدند.در حال حاضر، اجساد قربانیان این حادثه برای تشخیص هویت آنها، در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته‌ اما به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان، تا‌کنون فقط جسد راننده پراید به‌دلیل اینکه از سوختگی کمتری برخوردار بوده، شناسایی شده است.دکتر علی سلیمان‌پور درباره روند شناسایی اجساد گفت: برای شناسایی اجساد باید نمونه خون و DNA اجساد برداشته شود و از آنجا که 11نفر از قربانیان را مهاجران افغان تشکیل می‌دهند، کار شناسایی اجساد زمان خواهد برد.

قاچاق انسان با طعم مرگ

سرعت زیاد و سوارکردن سرنشین آن‌هم بیش از حد مجاز، 2دلیل مهمی هستند که خودروهای حامل مهاجران غیرقانونی در جاده‌های مختلف کشور رقم می‌زنند؛ خودروهایی که معمولا پژو 405هستند و طوری دستکاری شده‌اند که بتوان تعداد زیادی مهاجر غیرمجاز را سوار آن کرد. اگر اهل سیستان و بلوچستان باشید، حتما با واژه ماشین‌های افغانی‌کش، آشنا هستید؛ اصطلاحی که بسیاری از مردم این مناطق درخصوص خودروهای پژو 405که برای قاچاق انسان استفاده می‌شوند، به‌کار می‌برند. صاحبان این خودروها معمولا با برداشتن صندلی عقب ماشین، فضا را به‌گونه‌ای دستکاری می‌کنند که بتوان افراد زیادی را داخل ماشین جاسازی کرد.

آنها حتی در صندوق عقب ماشین نیز معمولا 3یا 4نفر را قرار می‌دهند و بعد از سوارکردن این مهاجران غیرقانونی در مرزهای شرقی کشور، با سرعت زیاد شروع به حرکت می‌کنند تا هر چه زودتر به مقصد برسند. از آنجا که تاریکی شب، بهترین زمان برای انتقال مهاجران به مقصد است، این خودروها سعی می‌کنند تا هوا روشن نشده، مسافران غیرقانونی خود را به مقصد برسانند و به همین دلیل است که با سرعتی سرسام آور در جاده‌ها حرکت می‌کنند. همین سرعت زیاد نیز گاهی اوقات کار دستشان می‌دهد و حوادث مرگباری را رقم می‌زند که هر از گاهی در روزنامه‌ها منتشر می‌شوند.

تنها چند روز قبل‌ از این حادثه، تصادفی در آزادراه تهران- قم رخ داد که جان 4مهاجر افغانی را گرفت. در این حادثه که 18آذرماه رخ داد، خودروی پژو 405که 9مهاجر غیرقانونی را حمل می‌کرد، هنگامی که با دنده‌عقب در آزادراه در حال حرکت بود به‌شدت با یک پراید تصادف کرد. در جریان این تصادف 4تبعه افغانی که در صندوق عقب پژو جاسازی شده بودند به‌شدت مجروح شدند که پس از رسیدن امدادگران جانشان را از دست دادند. در این حادثه 2نفر از سرنشینان پراید و 2نفر دیگر از مهاجران غیرقانونی مجروح شدند که برای درمان به بیمارستان انتقال یافتند.

کد خبر 242316
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز