همشهری آنلاین: در پی افشاگری اسنودن از ورود دولت آمریکا به حریم خصوصی کاربران در فضای اینترنتی بحثهای چگونگی حفاظت از حریم خصوصی کاربران اینترنتی همچنان ادامه دارد.

search

به گزارش شفقنا،الکس هِرن، خبرنگار تکنولوژی روزنامۀ گاردین دربارۀ موتورهای جستجو  است که به حریم خصوصی کاربران بیش از گذشته اهمیت می دهند، نوشت:

موتور جستجوی داک داک گو (DuckDuckGo)- که در مقابل گوگل قرار گرفته است -  بدون پیگیری و نظارت به جستجوی صفحات اینترنت می‌پردازد و اکنون روزانه پاسخگوی 4 میلیون جستجو است.

داک داک گو، موتور جستجویی که تمرکز خود را بر حفظ حریم شخصی کاربر قرار داده است، در سال 2013 بعد از افشاگری ادوارد اسنودن به بیش از یک میلیارد جستجوگر اینترنتی دست یافت.

این موتور جستجو تا قبل از افشاگری اسنودن که به تفصیل در مورد میزان نظارت دولت توضیح می‌داد، به طور متوسط روزانه نزدیک به یک و نیم میلیون کاربر داشت اما در هفته‌ها و ماه‎های بعد از آن به پیرو آنچه توسط گاردین در مورد پرونده‌های سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA)  منتشر شد، تعداد کاربران این نرم افزار به بیش از دو برابر رسید.

تا ماه نوامبر بیش از 4 میلیون نفر از این سایت هر روز استفاده می‌کردند و تا سه شنبه 7 نوامبر این سایت به بیشترین میزان کاربری  خود دست پیدا کرد یعنی بالغ بر 4 میلیون و 452 هزار نفر و 957 نفر .

داک داک گو در بلاگ خود گفت: نیازی به توضیح نیست که 2013 سال ویژه‌ای برای ما بود. ما چشم انتظار چنین درخششی در سال 2014 نیز هستیم. ما برنامه‌های زیادی برای این سال تدارک دیده‌ایم که امیدواریم بازخوردهای درخشانی از شما بگیریم. با ما بمانید.

داک داک گو به نوعی در تقابل با گوگل قرار می‌گیرد. این سایت اطلاعات شخصی مثل جستجوها را ذخیره نمی‌کند و از آنجایی که پنهان ساختن آن را در حالت  پیش فرض  (by default) قرار داده است، آن را از دسترس شخص سوم مصون نگه می‌دارد .

در سپتامبر 2013، یعنی مدت زمان بیشتری بعد از این اتفاق، گوگل نیز برای جلوگیری از افزایش کاربران داک داک گو بعد از مسئلۀ پریزم (برنامۀ مخفیانه سازمان امنیت ملی آمریکا) پنهان ساختن جستجوها را به حالت پیش فرض درآورد اما کاربران هنوز ناچارند  برای متوقف کردن سایت از ذخیره کردن جستجوهاشان از از چند دروازه عبور کنند. در موتور جستجوی گوگل به صورت پیش فرض، هر کاربری که به حساب کاربری وارد شود عبارات جستجو کرده را در تاریخچۀ جستجوی خود به صورت ذخیره دارد و همچنین به طور جداگانه جستجوهای کاربر برای جلوگیری از سوء استفاده و ارسال هرز نامه‌ها (spam) و همچنین برای بهبود کیفیت خدمت رسانی ثبت می‌شود.

گوگل بدون ذخیرۀ هیچ جستجویی نمی‌تواند نتایج جستجوی شخصی شده را ارائه دهد و کاربران را از بند تأثیر فیلتر حباب رها کند. در واقع این سایت برای شخصی‌سازی اطلاعات خصوصی و ساده کردن دسترسی افراد به علاقه‌مندی‌هایشان فیلترینگ حبابی را به کار می‌گیرد این اصطلاح به معنی استفاده از جست‌وجوهای قبلی کاربر  برای تعیین نتیجه جست‌وجوهای جدید است که  او را درون حلقه‌ای بسته گرفتار می‌سازد و موجب می‌شود از دست‌یابی (حتی تصادفی) به اخبار یا ایده‌های مخالف سلیقه‌ اش  محروم شود.

در حالی که این موارد برای ارتقای جایگاه کاربر به موقعیت کنونی اش به خدمت گرفته شده‌اند هنوز راه درازی در پیش دارند.

آخرین بار گوگل در سپتامبر 1999 پاسخگوی این حجم از جستجو در هر روز بود که یک سال از تأسیس آن گذشته بود . به نسبت کاربران اینترنت، سهم داک داک گو در بازار جستجو حتی از گوگل در بدو تأسیس هم کمتر است.

گوگل در حال حاضر از یک تریلیون جستجو به 146 زبان در سال برخوردار است. در این سال‌ها موتورهای جستجوی دیگری نیز حضور داشته اند. استارت پیج، که نتایج جستجو را بدون نگه داشتن اطلاعات شخصی  از  چندین موتور جستجو ارائه می‌دهد. بدین ترتیب درخواست کاربر را به تمام سایت‌های جستجوگر اینترنتی از جمله گوگل می‌دهد و نهایتاً نتایج جستجو را نشان می‌دهد مثل این که کاربر در حال استفاده از امکانات گوگل بوده است اما بدون دادن اطلاعات شخصی‌اش.

Ixquick  نیز از جمله موتورهای جستجو گری است که نرخ چهار میلیون جستجوی روزانه را در اواخر جولای امسال در کارنامۀ خود دارد. این سایت نه تنها نتایج حاصل از جستجو در گوگل بلکه نتایج حاصل از موتورهای جستجوی دیگر را نیز ارائه می‌دهد.

رابرت بینز مدیر ارشد اجرایی Ixquick معتقد است: مردم در حال ایجاد تغییرات اساسی در رفتارها و عادت‌های آنلاین خود  و در جستجوی راه‌هایی هستند که اطلاعات خصوصی آنها را از تیررس نظارت حکومت آمریکا حفظ کنند. از سال 2006 از آنجایی که  آی پی آدرس‌ها را  ذخیره نمی‌کنیم و از ابزار دنبال کردن کوکی‌ها -که تکه‌های کوچکی از اطلاعات وبسایت‌ها را روی سیستم کاربر ذخیره می‌کنند- استفاده نمی‌کنیم، برای کاربرانمان محیط ایمن‌تری فراهم کرده‌ایم که از حریم خصوصی شان دفاع می‌کند. طرفداران ما به صورت ویژه از این مسئله قدردانی کردند. ما یک شرکت هلندی هستیم که این معنا را دارد که تحت سلطه مستقیم فعالیت‌های میهن دوستانۀ ایالات متحده نیستیم. و البته در هیچ برنامه‌ای مثل پریزم شرکت نکرده‌ایم.

اما اگر جستجوهای ایمن الآن در جایی است که  گوگل در اواخر سال 1999 بود،  بهتر است سرعت را حفظ کنیم. با همین شتاب گوگل  صد میلیون جستجو در روز داشت.

کد خبر 245437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز