دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

رضا سادات: طراحان جنگی آمریکا برای ادامه حضور نیروهای ایالات متحده در عراق طی یک دهه آتی برنامه‌ریزی می‌کنند و اعتقاد دارند ارتش آمریکا تا ده سال دیگر درگیر سرکوب گروه‌های شورشی در عراق خواهد بود.

دیوید پترائوس، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق روز گذشته با حضور در یکی از برنامه‌های زنده شبکه فاکس نیوز اخبار مربوط به موفقیت نیروهای آمریکایی در سرکوب شبه‌نظامیان شورشی عراق در چارچوب طرح گسترش نیرو که از سپتامبر سال گذشته میلادی به مرحله اجرا درآمده است را رد کرد.

او که قرار است به همراه رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد به زودی گزارش پیشرفت عملیات نظامی در عراق را تقدیم کنگره کنند در این برنامه تاکید کرد با توجه به رشد درگیری‌های فرقه‌ای عراق طی زمستان2006 و ماه‌های آغازین سال 2007 ارتش آمریکا برای پایان دادن به ناآرامی‌ها راه درازی پیش رو دارد.

نکته جالب توجه این که پترائوس سعی کرد گزارش‌های اخیر که از احتمال افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال جاری میلادی حکایت دارد را رد نکند و به جای آن اعلام کرد به اعتقاد او هنوز برای بحث و گفت‌وگو در مورد این مساله زود است.

او می‌گوید اگر چه از ادامه ناآرامی‌های عراق حداقل برای نه یا ده‌ سال آینده اطمینان دارد اما نمی‌تواند گستره و میزان ناآرامی‌ها را پیش‌بینی کند.

این اظهارات با تلاش‌های اخیر کاخ سفید برای آماده کردن افکار عمومی آمریکایی‌ها با هدف پذیرش استقرار درازمدت نیروهای آمریکایی در عراق انطباق دارد. تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید و پاره‌ای دیگر از مقامات آمریکایی طی هفته‌‌های اخیر بارها سعی کرده‌اند آینده استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را با پنج دهه حضور نظامیان این کشور در کره‌جنوبی مقایسه کنند.

علاوه بر این تلاش‌هایی رسانه‌ای در جریان است تا از اهمیت گزارش ماه سپتامبر پترائوس و کروکر بکاهد. پترائوس در گفت‌وگوی دیروزش با فاکس‌نیوز از این گزارش به عنوان پنجره‌ای به تحولات عراق یاد کرد.

این در حالی است که در این گزارش علاوه بر ترسیم شرایط عراق و وضعیت نیروهای آمریکایی در این کشور تأثیر طرح افزایش نیروها که به دستور جورج بوش، رئیس‌جمهور به مرحله اجرا درآمد هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

البته پیش از این هم اظهارنظرهای فرماندهان ارشد آمریکا در عراق متضمن این واقعیت بوده که طرح افزایش نیرو در عمل دستاورد چندانی دربر نداشته است.

سرتیپ دوم ریموند اودیونر، فرمانده نیروهای زمینی ارتش آمریکا در عراق هفته گذشته گفته بود تلاش‌های ارتش آمریکا و نظامیان عراقی برای اعاده امنیت بغداد، پایتخت عراق تاکنون تنها به تأمین امنیت در 40 درصد از این شهر منجر شده است.

با تکمیل روند ورود نزدیک به 30 هزار نیروی تازه‌نفس به عراق، ارتش آمریکا از روز گذشته عملیات جاه‌طلبانه‌ای را برای سرکوب گروه‌های شورشی فعال در مناطق ناامن بغداد آغاز کرده و امید دارد بتواند آرامش و امنیت را به پایتخت عراق بازگرداند.

اگر چه فرماندهی ارتش آمریکا در عراق ادعا دارد دور جدید عملیات سرکوب در بغداد و سایر مناطق ناامن برای مهار القاعده انجام می‌شود، واقعیت این است که هدف اصلی این عملیات از میان برداشتن همه آنانی است که مخالف ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق هستند.

با وجود آن که گزارش سال گذشته گروه تحقیق عراق به بوش توصیه کرده بود برای کاستن از ادامه خشونت‌ها اعلام کند قصد ایجاد پایگاه‌های دایمی در عراق ار ندارد اما دولت با صرف هزینه‌ای سنگین در حال ساخت 4 پایگاه نظامی دایمی در عراق و احداث بزرگترین ساختمان برای هیأت دیپلماتیک خود در منطقه سبز بغداد است که به لحاظ وسعت از شهر واتیکان بزرگ‌تر است.

با وجود مباحث ظاهری جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر لزوم  عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق برآیند آنچه در حال انجام است، نشان می‌دهد دو طرف به نوعی توافق مخفی برای اشغال درازمدت عراق و تبدیل این کشور به پایگاه منطقه‌ای آمریکا دست یافته‌اند.

وقتی قانونگذاران دموکرات از لزوم بازبینی استراتژی ارتش آمریکا  در عراق می‌گویند، نباید تصور شود منظورشان فراخوان نیروها و پایان اشغال عراق است بلکه آن‌ها به دنبال تغییر اهداف تبیین شده برای ارتش آمریکا در عراق هستند.

به اعتقاد این گروه نظامیان آمریکایی باید روی به اصطلاح مبارزه با تروریسم یا به عبارت بهتر هر آنچه تهدیدکننده منافع آمریکاست، متمرکز شوند و عراق را به حال خود رها کنند.

کد خبر 24544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز