گروه سیاسی: دور بعدی مذاکرات مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران روز شنبه دوم تیرماه در لیسبون، پایتخت پرتغال برگزار خواهد شد.

خبرنگار همشهری از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کسب اطلاع کرد این دور از مذاکرات بنا به دعوت مقامات عالی‌رتبه پرتغال در این کشور انجام می‌شود.

در این نشست قرار است مذاکرات 10 و 11 خرداد میان طرفین که در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار شد، پیگیری شود.

بر اساس توافق طرفین در مادرید، جواد وعیدی و رابرت کوپر، معاونین لاریجانی و سولانا 21 خردادماه و در ایام برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با یکدیگر گفت‌وگویی 5 ساعته انجام دادند تا با بررسی کارشناسی ایده‌های مطرح شده در مذاکرات مادرید، مقدمات دیدار آتی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا را فراهم کنند.

حمایت اروپا از مذاکرات

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای با حمایت از مذاکرات لاریجانی و سولانا از ایران خواست تا ضمن پایبندی به قطعنامه 1747 شورای امنیت، اقدامات لازم جهت آغاز دور جدید مذاکرات گروه 1+5 را انجام دهد.

مهر گزارش داد وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در  لوکزامبورگ با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند تا ضمن پایبندی به قطعنامه شورای امنیت، مذاکرات هسته‌ای خود با کشورهای 1+5 را از سر بگیرد.

در این بیانیه، غربی‌ها بار دیگر لحن تهدیدآمیز خود علیه ایران با هدف منصرف کردن آن از حقوق هسته‌ای خود را تکرار و تهدید کردند در صورت ادامه روند فعلی، تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران و برنامه هسته‌‌ای آن اعمال خواهد شد.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین از اینکه ایران از قطعنامه 1747 شورای امنیت و درخواست‌ها برای تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم پیروی نکرده،‌ ابراز تاسف کردند.

این بیانیه می‌افزاید: وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر بر حمایت کامل خود از شورای امنیت سازمان ملل متحد در تدوین تدابیر تازه بر اساس ماده 41 از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در صورتی که ایران به زعم آنها به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکند،‌ تاکید می‌کنند.

این مقام‌ها در عین حال حمایت کامل خود را از تماس‌ها میان خاویر سولانا،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مقام ارشد مذاکرات هسته‌‌ای تهران اعلام کردند و قویاً از ایران خواستند در این مذاکرات به طور سازنده‌‌ای وارد شود تا شرایط لازم برای ازسرگیری مذاکرات 1+5  به دست آید.

کد خبر 24675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز