گروه شهری: رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید، از زمان تشکیل شورای چهارم به بعد تلاش‌های فراوانی در کمیسیون فرهنگی- اجتماعی صورت گرفته و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر این تلاش‌ها، در حوزه کودکان آسیب‌پذیر اتفاق افتاده است.

بر این اساس مصوبه‌ای در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت که باعث می‌شود تا شهرداری نسبت به ایجاد، تفکیک، اختصاصی‌سازی و مناسب‌سازی سامان‌سراها برای کودکان آسیب‌‌دیده اقدام کند و ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد ویژه کودکان در برنامه توسعه شهری گنجانده شود.

فاطمه دانشور به دیگر مصوبه‌های کمیسیون فرهنگی- اجتماعی هم اشاره می‌کند اما قبل از آن درخصوص اینکه چه اهدافی در کمیته اجتماعی زیرمجموعه این کمیسیون دنبال می‌شود، سخن می‌گوید و صحبت را به سمت مسئولیت اجتماعی می‌برد.
در واقع وی عقیده دارد که امروزه باید به مسئله مسئولیت اجتماعی به‌طور ویژه نگاه و به معنی واقعی کلمه برای مدیران تعریف شود. این عضو شورای شهر در توضیح مفهومی مسئولیت اجتماعی بیان می‌کند: «شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا مسئولیت در برابر اجتماع را جزئی از استراتژی شرکتی خود می‌بینند.

این مفهوم در کشور ما به‌صورت جدی برای دولت و نهادهای عمومی نظیر شهرداری، رسانه‌ها و حتی مراکز دانشگاهی تبیین شده است، درحالی‌که این مفهوم برای شرکت‌های ایرانی در قالب مفاهیمی همچون وقف، وام‌های قرض‌الحسنه و کمک‌های خیریه به‌صورت فردی و برپایه ارزش‌های اخلاقی و دینی معنا پیدا می‌کند.»

دانشور مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را به 5دسته تقسیم می‌کند ‌که یکی از این دسته‌ها می‌تواند کمک‌های نوع‌دوستانه باشد. این در حالی است که 4دسته دیگر به‌ بخشی از امکانات شرکت‌ها در پروژه‌های اجتماعی، مشارکت‌های استراتژیک با سازمان‌های عمومی، تاسیس ان‌جی‌او‌ها و درگیر کردن کارکنان شرکت‌ها در فعالیت‌های داوطلبانه در پروژه‌های توسعه محلی و... برمی‌گردد.

مشارکت بنگاه‌های اقتصادی در پروژه‌های اجتماعی

دانشور می‌گوید که مفهوم مسئولیت اجتماعی در برنامه 5ساله دوم توسعه شهرداری تهران وارد شده و در کمیسیون فرهنگی- اجتماعی نیز به تصویب رسیده است. به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، یک‌ماده به برنامه توسعه اضافه شده است که طبق آن شهرداری موظف به تهیه طرح جامع مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رویکرد مشارکت‌پذیری در حل مشکلات شهر، کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ زیست‌محیطی است. از سخنان دانشور اینطور برداشت می‌شود که شورا مبحث مورد نظر رهبری را برای انجام کارهای محتوایی در کنار فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی دیده است.

این نکته از آن جهت است که طبق گفته دانشور به موجب ماده وارد شده به برنامه دوم توسعه، شهرداری باید بنگاه‌های اقتصادی را برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های اجتماعی به‌ویژه کاهش آسیب‌های اجتماعی، تشویق و ترغیب کند. همچنین طی تبصره‌ای ذیل این ماده شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری هم ملزم به ارائه گزارش مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌شوند و عمل به این مهم در قراردادهای بند یک ماده شرکت در مسئولیت‌پذیری آنها لحاظ می‌شود.

توجه به نیازهای کودکان شهر

دانشور، عضو شورای شهر تهران موضوع دیگری را که در کمیسیون مورد بحث است، تدوین برنامه‌های مؤثر جهت آموزش فرزندپروری در خانواده‌ها عنوان می‌کند.به گفته وی، بحث کودک در موضوعات شهر به‌طور جدی دیده شده و به همین‌خاطر کمیته اجتماعی مکان‌سنجی، ساخت، تجهیز و ایمنی شهربازی و پارک‌های بازی مخصوص کودکان را در برنامه قرار داده است.

20درصد اعتبارات متعلق به مسائل فرهنگی- اجتماعی

دیگر عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران اما درخصوص مهم‌ترین بحث جلسات اخیر این کمیسیون اینطور به همشهری می‌گوید که مهم‌ترین بحث به تناسب اعتبارات برمی‌گردد. احمدحکیمی‌پور با بیان اینکه رویکرد برنامه فرهنگی- اجتماعی را در روح برنامه 5ساله دوم شهرداری دیده‌ایم، می‌افزاید: «به‌هرحال باید مسائل فرهنگی- اجتماعی با توجه به تأکیدات رهبری در بخش‌های مختلف شهرداری دیده شود.

به همین‌خاطر قرار شده تا 20درصد از کل اعتبارات در هر سال به این بخش تعلق بگیرد.» به گفته وی، احکام فرهنگی در قالب خدمات شهری نمی‌گنجد و باید در این زمینه جابه‌جایی صورت بگیرد و ماموریت‌های مربوط به سازمان زیباسازی مشخص شود. حکیمی‌پور اعتقاد دارد که شورای شهر قانونا یک نهاد اجتماعی - مدیریتی است و کمیسیون‌های مختلف باید مسائل فرهنگی- اجتماعی را در برنامه کاری خود ببینند.

کد خبر 247115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز