[دبیر گروه صفحه آرایی میگوید: "همه داوران این گروه از متخصصان و فعالان حوزه گرافیک و صفحه آرایی در مطبوعات هستند بنابراین تصور میشود در این دوره از جشنواره، داوری متفاوتی در پیش و رو داشته باشیم."
به گزارش ستاد اطلاع رسانی بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی، محمود مختاریان، دبیر گروه «صفحه آرایی» با بیان اینکه مطبوعات باید لذت بصری در مخاطبان ایجاد کند تا بتوانند زمان بیشتری در دست آنها بمانند و توجه مخاطب را به خود مشغول کنند گفت: "باید فضای مطبوعات و رسانههای کشور به فضایی شاداب همراه با جذابیت گرافیکی تبدیل شود و امیدوارم برگزاری جشنواره بتواند به تحقق این امر کمک کند."
مختاریان، جشنواره مطبوعات را فرصتی برای دیده شدن و سنجش رسانهها از نگاه مخاطبان عنوان و اضافه کرد: "بعضی رسانهها و نشریات دنیا، هر از گاهی برای نظرسنجی از مخاطبان، صفحاتی را به این موضوع اختصاص میدهند و مخاطب نظر خود را در صندوق این نظرسنجی میاندازد و به این ترتیب تعاملی بین گردانندگان رسانهها و مخاطبانشان ایجاد میشود اما در رسانههای ما چنین نظرسنجی و مخاطب سنجی کمتر صورت میگیرد."
مختاریان در خصوص اهمیت گرافیک و صفحه آرایی در نشریات اظهار داشت: "در یک رسانه مکتوب ما دو مأموریت داریم، اول اینکه مخاطب را دعوت به خرید نشریه کنیم و دوم اینکه عادت به خواندن را در او ایجاد کنیم."
وی با اشاره به اینکه مخاطبان رسانهها همواره به اعتماد سازی نیاز دارند تاکید کرد: باید بتوانیم روشهای مخاطب پذیری را بیابیم و به کار ببندیم یعنی ابتدا اعتمادسازی کنیم و در ادامه به بسترسازی، برجسته سازی، فرهنگسازی و در آخر به تمدنسازی بپردازیم.
دبیر گروه «صفحهآرایی» جشنواره بیستم، نشریات کشور را از حیث گرافیک و صفحه آرایی در سطح خوبی در بین نشریات منطقه خاورمیانه ارزیابی کرد و افزود: رسانه ها به ویژه یک رسانه های مکتوب باید بتوانند افکار عمومی را مدیریت کرده و با ایجاد «کالای اندیشه» تولید فکر کنند.
مختاریان با بیان اینکه مطبوعات، هم خواندنی هستند و هم دیدنی، تصریح کرد: بخش دیدنی یک رسانه مکتوب، وجه گرافیکی آن است و اینکه چطور رسانه مکتوب یک معادله میان ارزش تصویری و نوشتاری را در کنار هم ارائه میکند.
وی در ادامه اظهار داشت: نباید فراموش کرد که تعادل رسانه با گرایش به بیان تصویری ایجاد میشود یعنی در ارتباط بصری، یک صفحهآرای حرفه ای کمک میکند تا مطالب بهتر دیده شوند و یقینا مطلبی که در چشم بنشیند مخاطب بیشتری پیدا میکند.
این مدرس دانشگاه، گرافیک را مدیومی برای بیان اندیشه گرافیست عنوان کرد و افزود: در رسانههای مکتوب ترکیبی از متن، عنوان و تصویر وجود دارد که موجب میشود پیام، در کوتاهترین زمان ممکن ارسال شود. از نظر من در کار مطبوعاتی لازم است 80 درصد دیدنی و 20 درصد خواندنی باشیم و این در حالی است که بخش تصویری یک رسانه باید در خدمت بخش خواندنی آن باشد.
مختاریان با تأکید بر این که امروزه مطبوعات کشور فضایی شاد و جذاب ندارد اظهار کرد: کسی که مسئولیت یک نشریه را بر عهده دارد باید سواد بصری داشته باشد، یعنی خوب ببیند و از قدرت بصری خوبی بهره ببرد.
دبیر گروه «صفحهآرایی» بیستمین جشنواره مطبوعات افزود: آنچه کار گرافیک در مطبوعات را مهم میکند، کاهش مدت زمان وقوع رویداد و اطلاعرسانی، به واسطه فناوریهای جدید است که رسانههای مکتوب در این مورد مغلوب رسانههای جدید شده اند؛ بنابراین رسانه های مکتوب برای ماندن در میدان رقابت باید از حیث جذابیت بصری خود را تقویت کند.
وی در خصوص داوران گروه «صفحهآرایی» نیز اظهار داشت: همه داورانی که در این دوره امر داوری آثار را بر عهده دارند از با تجربهها و فعالان حوزه گرافیک و صفحه آرایی بوده و از تخصص لازم برای داوری آثار بهرهمندند بنابراین تصور میکنم امسال داوری متفاوتی پیش رو داشته باشیم و شرکتکنندگان با طیب خاطر در جشنواره شرکت کنند.