مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران عینک هوشمندی ساخته‌اند که به جراحان کمک می‌کند بافت عفونی را در بدن بیماران سرطانی تشخیص داده و آن را بردارند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، یک عینک هوشمند ساخته‌اند که به جراحان کمک می‌کند به طور فیزیکی سلول‌های سرطانی را ببیند. این عینک سلول‌های سرطانی را به رنگ آبی درخشان نشان می‌دهد.

به گزارش مهر، برای نخستین بار این فناوری پوشیدنی در طول یک جراحی در هفته جاری استفاده شد و آزمایش‌های بعدی نیز قرار است درماه جاری میلادی به انجام برسد.

محققان بر ضرورت انجام چندین آزمایش بالینی پیش از استفاده گسترده از این عینک تاکید کردند.
مشاهده سلول‌های سرطانی بسیار حتی با استفاده از قوی‌ترین درشت نمایی‌ها دشوار است.

هدف از طراحی این عینک این بوده تا جراحان بتوانند سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم تمایز بدهند و مطمئن شوند پس از جراحی هیچ سلول سرطانی باقی نمانده است.

جراحی با این روش پیشرفته در مرکز سرطان آلوین سایتمن واشنگتن و توسط دکتر جولی مارنجتالر جراح سرطان سینه انجام شده است.

این جراح گفت: ما هنوز در مراحل اولیه این فناوری هستیم و باید پیشرفت و آزمایش‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد اما قطعا فواید بالقوه این شیوه برای بیماران مشوق ماست.

در طول جراحی های کنونی جراحان علاوه بر برداشتن تومور از بافت بدن، باید نمونه کوچکی را نیز از بافت‌های همجوار با تومور بردارند چرا که ممکن است حاوی سلول‌های سرطانی باشد- شاید هم نباشد.
نمونه بافت اطراف به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود تا با استفاده از میکروسکوپ بررسی شود.
اگر سلول‌های سرطانی در این نمونه‌ها یافت شود بیمار معمولا باید دوباره تحت جراحی قرار بگیرد تا بافت بیشتری از بدنش خارج شود که آن نیز باید برای سرطان دوباره بررسی شود.

این روند همچنان ادامه می‌یابد تا بافت بدن کاملا از سلول‌های سرطانی پاک شود. به عنوان مثال دکتر مارنجتالر می‌گوید بین 20 تا 25 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه که توده سرطانی شان برداشته شده به جراحی مجدد نیاز دارند چرا که فناوری‌های کنونی نمی‌توانند وسعت بیماری را در جراحی نخست نشان دهند.

این عینک می‌تواند نیاز به این جراحی‌های اضافی را از بین ببرد و همچنین استرس، زمان و هزینه‌ها را از دوش بیمار بردارد.
در تحقیقی که در نشریه Biomedical Optics منتشر شده است محققان توانستند با استفاده از این عینک تومورهای با قطر یک میلی متر شناسایی کند.

کد خبر 249371
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز