جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد در دو اظهارنظر جداگانه در ۲ روز پیاپی از احتمال کاهش نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد در سال آینده خبر داد.

طیب نیا

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا روز پنجشنبه در کنگره سرداران و شهیدان کن و سولقان طالقان اظهار کرد: با ادامه روند کاهشی جاری، در سال آینده در شرایط وجود تحریم‌ها، تورم به زیر 20درصد می‌رسد. اشاره این مقام ارشد اقتصادی دولت نشان می‌دهد که دولت روی کاهش 15درصدی نرخ تورم در سال آینده حساب ویژه باز کرده است.

وزیر اقتصاد روز چهارشنبه گذشته هم در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در سال‌1391 متوسط نرخ تورم 32درصد و البته به‌صورت ماهانه در حال افزایش بود به‌طوری که در خرداد‌ماه سال‌جاری نرخ تورم نقطه به نقطه به 42درصد رسید که معنایش این است که سطح عمومی قیمت‌ها در خرداد سال1392 نسبت به خرداد سال1391 معادل 42درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته این عضو کابینه دولت ترکیب تورم بالای 42درصد با نرخ رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد در تاریخ اقتصاد کشور بی‌سابقه است.

وزیر اقتصاد افزود: در مواجهه با تورم رکودی، بسته سیاستی دولت بسیار محدود است، زیرا اگر بخواهیم برای مقابله با تورم از سیاست‌های انقباضی پولی استفاده کنیم، خودبه‌خود موجب تشدید رکود شده‌ایم و در مقابل اگر برای مقابله با رکود بخواهیم سیاست‌های انبساطی پولی را به‌کار بگیریم، خودمان باعث تشدید تورم در کشور خواهیم شد. وزیر اقتصاد در عین حال تأکید کرد: درحالی‌که خود ما نرخ تورم سال آینده را 25درصد پیش‌بینی می‌کردیم، کارشناسان صندوق بین‌المللی پول در گزارش رسمی خود، تورم سال آینده ایران را بین 15تا 20درصد پیش‌بینی کرده‌اند. وی در عین‌حال تأکید کرد ممکن است این رقم به زیر 15درصد هم برسد.

به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد برآورد کارشناسان صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کاهش نرخ تورم بین 15تا 20درصد مربوط به سال آینده میلادی باشد نه سال آینده خورشیدی. آخرین برآورد این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد نرخ تورم ایران در پایان سال گذشته میلادی به 42.3 درصد رسیده و در پایان سال2014 به 29درصد خواهد رسید. صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود به نقل از آمارهای نهادهای رسمی دولت ایران، نرخ تورم در پایان سال خورشیدی1392 را 35و در پایان سال1393 آن را 25درصد برآورد کرده است. اظهارنظر وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش نرخ تورم به کمتر از 20درصد گویای این است که کارشناسان صندوق بین‌المللی پول که اخیرا در ایران حضور داشته‌اند، از احتمال کاهش نرخ تورم در سال 2015میلادی خبر داده‌اند.

روایت وزیر اقتصاد از بازار نامناسب کار

طیب‌نیا، وزیر اقتصاد وضعیت اشتغال‌زایی ایران در سال‌های اخیر را مستند به آمارهای رسمی بسیار نامناسب اعلام و تأکید کرد که در سال 90نه‌تنها شغل جدیدی ایجاد نشده، بلکه 200هزار نفر از شاغلین هم شغل خود را از دست داده‌اند و این وضعیت در سال1391 از این هم بدتر شده است.

کد خبر 252257
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز