مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه شهری: مرکز دفن زباله‌های تهران این روزها به بزرگ‌ترین عرصه فضای سبز پایتخت در جنوب شهر تبدیل شده است.

 شهر  سازمان ها

روز گذشته نیز به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با حضور بیش از 2هزار نفر از شهروندان و سازمان‌های مردم‌نهاد، در این مجموعه بیش از 70هزار اصله درخت کاشته شد و مجتمع پردازش زباله آراد کوه صاحب نزدیک به 450هکتار عرصه فضای سبز شد.

میزان فضای سبز مجتمع پردازش آرادکوه در سال 89، 200هکتار بوده است. با روند رو به رشد این مجموعه در سال 90با افزایش 70هکتاری، فضای سبز آرادکوه به 270هکتار رسید. طرح توسعه فضای سبز این مجموعه طی سال گذشته نیز ادامه یافت و طی 3سال گذشته به 320هکتار عرصه درختکاری شده رسید.احداث کارخانه تصفیه شیرابه زباله‌ها در این مجموعه به‌منظور تأمین آب مورد نیاز آن گامی مهم بوده و باعث افزایش فضای سبز در حاشیه جنوبی پایتخت شد.

به‌گفته مدیرعامل سازمان پسماند، این حرکت تأثیرات مثبتی را در منطقه کهریزک ایجاد خواهد کرد؛ زیرا به مرور زمان نتایج مثبت آن برای شهروندان به‌صورت تفرجگاهی جنگلی نمود می‌یابد. این در حالی است که آب تولید شده از شیرابه‌های تصفیه شده مجتمع آراد کوه، برای آبیاری این اراضی در کهریزک استفاده می‌شود. همچنین پسماندهای باقیمانده از شیرابه‌ها برای تولید کمپوست از اتفاقات خوبی است که در این مجموعه به وقوع پیوسته است. با توجه به توقف دفن غیربهداشتی و مستقیم زباله‌های تهران و کاشت نهال در این مجموعه مشکلات زیست‌محیطی گسترده‌ای که این محدوده را تهدید می‌کرد برطرف شده و مجتمع آرادکوه به‌زودی به عرصه فضای سبز قابل توجهی تبدیل خواهد شد.

مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با حضور کریمیان مدیرعامل این سازمان، عبدی‌نژاد مدیرکل منابع طبیعی استان تهران و عظیمیان معاون پردازش این سازمان و اعضای شورایاری محلات، سرای محلات، مسئولان مدارس، دانش‌آموزان و همچنین تشکل‌های مردمی دوستدار محیط‌زیست در دومین روز از هفته منابع طبیعی در مرکز دفن پسماند شهر تهران برگزار شد.

در این مراسم که به همت سازمان مدیریت پسماند و همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری و با حضور 2 هزارنفر از تشکلات مردمی دوستدار محیط‌زیست برگزار شد، بیش از 70هزاراصله نهال کاشته شد.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، با اشاره به تأکید دین مبین اسلام به مسئله درختکاری و حفظ و گسترش فضای سبز افزود: همگان باید در این زمینه تلاش جدی و مؤثر داشته باشند و این سازمان نیز گسترش فضای سبز را یکی از اهداف خود قرار داده و در این راستا طی سال‌های گذشته نیز با کاشت انواع درختان کاج، اکالیپتوس، توت غیرمثمر، زیتون تلخ، خرزهره و سایر گونه‌های تزیینی در تلطیف و بهبود هوای مرکز دفن پسماند کوشیده است.

حسن کریمیان هـــدف اولیه این سازمان را کاهش آثار سوء زیست‌محیطی، آلودگی‌های محیطی و تلطیف کردن هوا عنوان کرد و افزود: در بلندمدت هدف ترسیم شده، تبدیل محل پذیرش ۵۰ ساله زباله‌های شهر تهران به تفرجگاه جنگلی است که بدین‌منظور در هفته منابع طبیعی بیش از 70هزار اصله نهال در این مرکز کاشته شده است. کریمیان ضمن قدردانی از مشارکت مسئولان و تشکلات مردمی دوستدار محیط‌زیست خاطرنشان کرد: توسعه فضای سبز نیاز به زمان و مکان خاصی ندارد و این سازمان نیز با بررسی شرایط و شناخت کافی از محیط به‌طور مستمر در توسعه فضای سبز این مرکز می‌کوشد.

کد خبر 252261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز