مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلالو شدید گامایی در میان کهکشان همسایه راه شیری، کهکشان آندرومدا، موجی از گمانه‌زنی‌ها را در میان اخترشناسان ایجاد کرده‌است که این پرتو درخشان را به برخورد دو ستاره نوترونی و یا درخشش منبع پرتو ایکسی در فاصله ۲.۵ میلیون سال نوری نسبت می‌دهند.

براساس گزارش NBC، این رویداد توسط چشمان تیزبین ماهوراه سوئیفت ناسا شکار شده‌است. این کشف سوئیفت موجی از گمانه‌زنی‌های نجومی را در میان اخترشناسان در توئیتر به‌راه انداخت.

در ابتدا دانشمندان این تلالو را انفجاری گامایی نامیده و آن را به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین انفجارهای گامایی در جهان هستی معرفی کردند. این انفجارها که دراثر برخورد دو ستاره نوترونی و یا سیاه‌چاله‌های ایجاد می‌شوند، به ندرت رخ می‌دهند و تاکنون هیچ‌یک از آنها در چنین فاصله نزدیکی رخ نداده بودند.

آندرومدا

درصورتی که این حدس درست باشد،‌ بهترین فرصت برای مطالعه روی یکی از عجیب‌ترین رویداد‌های کیهانی در اختیار اخترشناسان قرار گرفته‌است.

اما پس از گذشت مدتی، گروهی دیگر از اخترشناسان احتمال دادند این درخشش شدید ناشی از منبع پرتو ایکسی فوق درخشان یا ULX در دوردست‌ها باشد. پیش از این چنین منابعی، حتی در میان کهکشان آندرومدا نیز مشاهده شده‌بودند. این منابع احتمالا سیاهچاله‌هایی هستند که درحال بلعیدن ماده از ستاره‌های هم‌جوارشان هستند، فرایندی که منجر به آزاد‌سازی پرتو ایکس می‌شود.

احتمال توئیتری دیگری که برای توضیح این انفجار درخشان در کهکشان همسایه مطرح شده، فوران پرتو ایکس از میان یک سیستم ستاره‌ای دوتایی کم‌حجم است. این فوران‌ها بسیار پرتلاطم بوده و قابل توجهند. اما اهمیت آنها به اندازه انفجارهای گامایی نیست. انتظار می‌رود نتیجه این گمانه‌زنی‌ها در آینده‌ای نزدیک و با بررسی‌های بیشتر آشکار شود.

کد خبر 260842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز