به گزارش ايسنا، دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم در اين باره گفت: در آییننامه استعداد درخشان فعلاً بخش دکتری را تفکیک و بازنگری کردهایم که این کار از آذر ماه 1392 با جلسات کارشناسی با روسا و معاونان آموزشی دانشگاهها در شورای برنامهریزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آغاز شد و به تازگي طی دو جلسه با وزیر علوم، تحقيقات و فناوري و اعضای شورای هدایت استعداد درخشان، نهایی شد.
وی افزود: آئيننامه جديد پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری، از سال 94 یعنی سال تحصیلی 95 - 94 اجرایی خواهد شد و امیدواریم ظرف چند روز آینده به تصویب برسد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به کلیات این آییننامه گفت: بر این اساس، به دانشگاهها اجازه داده میشود که حداکثر 20 درصد از ظرفیت دوره روزانه خود را به پذیرش بدون آزمون دکتری اختصاص دهد.
نوه ابراهیم، با بیان اینکه این آییننامه سه شرط اصلی و مهم دارد، اظهار کرد: معدل کارشناسی داوطلب باید حداقل 16 و معدل کارشناسی ارشد وی بدون احتساب نمره پایاننامه باید حداقل 17 باشد. از سوی دیگر نباید بیشتر از یکسال از تاریخ فارغالتحصیلی متقاضی گذشته باشد. بنابراین این آییننامه برای افرادیست که امسال فارغالتحصیل میشوند و کسانی که سال گذشته فارغالتحصیل شده باشند نمیتوانند از این آییننامه استفاده کنند.
وی افزود: شرط سوم ارزیابی داوطلبان بر اساس یک جدول ارزشیابی 100 امتیازی است که داوطلب حداقل باید 70 امتیاز آن را کسب کرده باشد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به شاخصهای پژوهشی، آموزشی و مصاحبه در این جدول تصریح کرد: شاخص پژوهشی بخش عمدهای از امتیاز این جدول را دارد و 40 امتیاز برای آن در نظر گرفته شده که بر این اساس مقالات علمی و پژوهشی معتبر، گواهی ثبت اختراع، برگزیده شدن در جشنوارههای معتبر، مقالات چاپ شده در کنفرانسهای معتبر، تالیف و ترجمه و کیفیت پایاننامه در این بخش امتیاز خواهد داشت.
نوه ابراهیم با بیان اینکه برای شاخص آموزشی 30 امتیاز در نظر گرفته شده است، گفت: در شاخص آموزشی معدل، کیفیت دانشگاه محل تحصیل هم در دوره کارشناسی و هم کارشناسی ارشد، طول مدت تحصیلی، برگزیده علمی شدن در المپیادها و مدرک زبان معتبر امتیاز خواهد داشت.
وی افزود: در بخش مصاحبه نیز که برای آن 30 امتیاز درنظر گرفته شده، تسلط علمی داوطلب، نوآوری و کارآفرینی، شخصیت، نحوه تعامل، نگرشهای فناوری اطلاعات مرتبط با رشته تحصیلی، توانایی فن بیان و انتقال مطالب و همچنین همراستایی زمینههای پژوهشی داوطلب با اولویتهای گروه دیده میشود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان کرد: این جدول ما را به عدالت آموزشی بسیار نزدیکتر کرده است.
نظر شما